Aastaalguse intervjuu

keskkonnaminister Heiki Kranichiga


1. Kui palju maksab keskkonnahoid ja millistest vahenditest raha tuleb? Kui palju keskkonnahoid sisse toob: turism, trahvid, saastemaksud jms.

Keskkonnahoid on kulukas, aga hädavajalik. Keskkonnategevuse kavas toodud järgneva seitsme aasta abinõude rakendamine läheb maksma üle 15 miljardi krooni, sellest 80% investeeringutena.

Keskkonnaga seonduv ei ole mitte ühe, vaid paljude riikide küsimus. Seega on keskkonnakaitse rahvusvaheline tegevus ning naaberriigid on Eesti keskkonnaprojekte toetanud. Samas peavad vastutama ikkagi keskkonnaprobleemide tekitajad, seetõttu tuleb keskkonnakaitses ja seadusandluses lähtuda “saastaja maksab” põhimõttest.

Keskkonnakaitselisi kulusid rahastavad:

  • riik riigieelarve kaudu;
  • omavalitsused kohalike eelarvete kaudu;
  • välisriigid ja organisatsioonid tagastamatu abina;
  • rahvusvahelised finantsinstitutsioonid ja pangad soodsatel tingimustel antavate välislaenudega;
  • ettevõtted omavahenditega.

1999. a. kulutas riik keskkonnahoiule kokku üle 180 mln krooni, millest enamuse moodustavad investeeringud veekaitsesse ja jäätmekäitlusse. PHARE rahaline abi keskkonnakaitsele oli 1998. a. kokku 5,8 mln eküüd.

Lisaks sellele Soome 7,3 mln FIM-i, Rootsi 10,4 mln SEK-i ja mitme teise riigi tagastamatu abi. Taani on tõhusalt aidanud Eestit ohtlike jäätmete käitlussüsteemi väljaarendamisel.

Maailmapanga laenust, mille suurus on 2 mln USD-d, on Haapsalu ja Matsalu lahe keskkonnaprojektile senini kasutatud üle 1,2 mln USD ning Euroopa Rekonstrueerimise ja Arengupanga laenust, s.o. 20 mln DEM-ist, senini kasutatud kohalike omavalitsuste keskkonnaprojektile (peamiselt veekaitse) üle 18,1 mln DEM-i.

2000. a. riigieelarves on plaanis investeerida veekaitsesse üle 66 mln krooni ja prügilate ehitamisse üle 17 mln krooni.

Enamik veekaitse ja prügilate investeerimisprojektidest on välisosalusega projektid, millest üldjuhul 25% kaetakse riigieelarvest ja ülejäänud kulud välisabist ja muudest allikatest. 2000. a. riigieelarvesse plaanitud Eesti-poolne osalus (83 mln krooni) võimaldab riigil juurde saada välisinvesteeringuid (sooduslaenud, abirahad), kokku üle 400 mln krooni.

Mida toob keskkonnahoid sisse? Kehtivate saastetasude ja loodusvara kasutusõiguse hinna alusel moodustab laekumine keskkonna- ja looduskasutusest tänavu kokku ligi 140 miljonit krooni. Trahvidest on laekumas kuni miljon krooni. Turismi kui majandusharu üldine kasv tähendab ka loodusturismi kasvu ning selle osatähtsus suureneb edaspidigi. Kaitsealadest kui külastajaid ligitõmbavatest turismi- objektidest saavad kõige rohkem tulu siiski kohalikud elanikud teenindussfääri kaudu.

2. Kuidas lahendada konflikte ettevõtluse ja keskkonnahoiu vahel, et (välis)kapital ei sunniks tegema järeleandmisi keskkonna kahjuks?

Tõsiselt võetava ettevõtluse ja keskkonnahoiu vahel suurt konflikti ei tohikski tulla. Seda enam, et vähemalt rahvusvaheliselt tunnustatud väliskapitali (investeeringud/laenud) kaasamisel on välispartner, et hoida oma mainet, väga huvitatud keskkonnaaspektidest. Isegi kui juhtub, et Eesti pool võtab asju kergekäeliselt, siis investeerija (ja ka selle maa “rohelised” ja avalikkus) võib nõuda keskkonnaseisundi täpsustamist. Rääkimata suurpankadest, kellel on oma keskkonnamõju hindamise (KMH) protseduurireeglid ja metoodika. Siin jõuamegi loomulikult KMH tähtsuse ja keskkonnahoidlike planeeringute rõhutamiseni. Isegi kui riiklike või regionaalsete huvide elluviimise nimel peab mõne objekti rajama, siis tuleb see otsus teha kaalutletult, tuginedes asukoha- ja tehnoloogia-alternatiivide võrdlusel saadud keskkonna-, sotsiaalmajandus- ja loomulikult majandusliku tasuvuse andmetele. Teatavasti on inimtegevus ikka veidi keskkonnaohtlik. Iseenesest võib kaasaegseid tehnoloogiaid kasutades pea igale poole kõikvõimalikke asju rajada – vahe on selles, mida nende mõjude/riskide ärahoidmine, leevendamine või kompenseerimine kokkuvõttes maksma läheb. Ja ka avalikkus vajab mitmekülgset infot selliste ettevõtmiste plusside ja miinuste kohta. Osapooltel on siis võimalik paremini aru saada, et keskkonnakaitse ei seisne heade asjade ärakeelamises, vaid vastupidi, võimaluste näitamises, kuidas positiivset saavutada nii, et ei kannataks tundlik loodus ega inimeste kõige tundlikum elund – rahakott.

Ja loomulikult tuleb senisest rohkem julgustada ettevõtteid juurutama omakontrollivahendeid (vabatahtlikke keskkonnajuhtimissüsteeme, auditeid jms.), mis tagaksid ühelt poolt avalikkuse usalduse ja teiselt poolt keskkonnakaitselise tulemuslikkuse parema läbipaistvuse.

3. Kas Eesti on keskkonnahoiu mõttes odavuslipumaa?

Eesti ei ole odavuslipumaa. Ehkki mõnikord võis see nii tunduda küll, kui mõni “ärimees” lootis tulla siia amortiseerunud ja kodumaal vanarauana mahamonteeritud sisseseadetega ja imestas, kui “lahket abi” tingimusteta ei aktsepteeritud ning nõuti pabereid ja protseduure. Kui neilt küsida, mida tuleb teha ja millised protseduurid läbida nende kodumaal, siis üldjuhul teavad nad seda hästi ja jutt muutub kohe.

4. Kas ja miks on vaja juurde erisuguse reiimiga kaitsealasid?

Ühinemisel Euroopa Liiduga peab Eesti hakkama täitma Euroopa Liidu seadusakte. EL looduskaitsepoliitika on üles ehitatud kahele direktiivile: elupaiga- ja linnudirektiivile. Need näevad liikmesriikides ette luua kaitsealade võrgustik Natura 2000, kaitsmaks Euroopa tähtsusega ohustatud elupaigatüüpe ja ohustatud liikide elupaiku. Tuleb arvestada, et lisaks paljudele meil juba olemasolevatele kaitsealadele tuleb Natura 2000 võrgustikku täiendada ka mitme uue kaitsealaga. See on seda vajalikum, et meil tõesti on, mida kaitsta.

5. Kas on vaja karmistada metsavargusi, salaküttimist, röövpüüki ja keskkonnareostust piiravaid seadusi? Kas järelvalve on piisav ja pädev?

Seaduste karmistamine või ohjade lõdvemaks laskmine peaks põhinema seaduste rakendamise analüüsil. Senise killustatud keskkonnajärelvalve struktuuri juures ei ole suudetud sellist analüüsi vajalikul määral teostada. Mõnes valdkonnas, nagu näiteks jaht, kalapüük sisevetel, välisõhu kaitse ning jäätmemajandus, on järelvalve kehtestatud nõuete järgimise üle ilmselt ebapiisav. Mõnes valdkonnas (nt. geneetiliselt modifitseeritud organismide seadus) ei ole me veel seaduse rakendamiseni jõudnudki. Seega on käimasoleva reformi peamisi ülesandeid koondada keskkonnajärelvalve võimalikult ühtseks, et seaduste rakendamist paremini kontrollida.

6. Keskkonnahoiu tähtsuse teadvustamisega peab alustama juba koolist. Milline on sellealane koostöö haridusministeeriumiga?

Koostöö on olnud mitmel eri tasandil. Oleme loodus ja keskkonnaharidusega seonduvaid projekte rahastanud ja osalenud õppekavade koostamisel. Koostööd on tehtud ülikoolidega ning pandud välja stipendiume. Aastatel 1993–1999 on rahalised vahendid keskkonnahariduse ja keskkonnateadlikkuse edendamiseks suurenenud 516 000 kroonilt 7 miljoni kroonini. Keskkonnafondi finantseeringutele lisaks eraldati riigieelarvest 1999. aastal 1 350 000 krooni, et kaasata üldsust ja suurendada keskkonnateadlikkust.

7. Kui ulatusliku keskkonnakatastroofiga (õlireostus, rabapõleng) saab Eesti oma jõududega hakkama?

Iga normaalne riik peab oma õnnetustega ise toime tulema. Siiani on Eestis suurte metsa- ja rabapõlengute lokaliseerimise ja kustutamisega hakkama saadud. Arvestades riigis loodud metsade tulekaitsesüsteemi ja päästeteenistuste materiaalseid võimalusi ning päästetöötajate arvu, on välditud sellise ulatusega metsa(raba)tulekahjude teke, millest Eesti riik oma jõududega jagu ei saaks. Ennekõike sõltub aga väga palju meist endist, et me ei annaks oma hooletusega õnnetuse tekkimiseks võimalust.

8. Kas Eestis võidakse lähima viiekümne aasta jooksul hakata kasutama tuumaenergiat? Aga tuuleenergiat?

Ma ei usu, et Eestis saaks kasutusele võtta tuumaenergia. Riskid (sh. keskkonnariskid) on selleks liiga suured. Me ei suuda paljutki prognoosida. Üks neist prognoosimatutest asjadest on ka energeetika areng. Samas muutub põlevkivile alternatiivi leidmine üha aktuaalsemaks.

Selge on see, et ainult taastuvate energiaallikate arvel meie tänaseid (ja eriti homseid) vajadusi katta pole võimalik.

Tuuleenergiat kasutatakse väga laialdaselt Taanis (momendil toodetakse ca 15% riigis kasutatavast energiast, plaanis on tõsta see kuni 40%-ni). Hüdro-, päikese-, geoteraalenergia osatähtsus on kaduvalt väike. Meil piirab alternatiivsete energiaallikate kasutamist vastavate seadmete väga kõrge maksumus. Tulevikus, tehnoloogia arenedes, võib olukord kardinaalselt muutuda.

9. Mis on keskkonnaministri suurim probleem aastal 2000?

Ministri probleemidest pole mõtet rääkida. Ministeeriumi probleem jääb samaks – keskkonnateadlikkus ühiskonnas. Sellest algab kõik.

 

Küsimused esitas RAINER KERGE