
Pöördel oleva foto tegin kord udusel novembrihommikul
Järvamaal Röa mõisa taga. Oli üks neid
hingematvalt kauneid hetki, mil härmatis kattis viimaseid
sügisvärve ja hommikune külm udu andis maastikule
eri- lise sügavuse.
Just sellistest päevadest olen avastanud endale novembri.
Tunnen midagi olemuslikku ajas, mil sügis ja talv mahuvad
ühte hetke. Õhk täis niiskust ja kõdulehka.
Sajab. Kord vihma, kord lund. Valgusevaegus. November on nagu
vana inimene, haige ja tujukas, kuid äärmiselt fotogeeniline
oma elatunud ilus. Mulle meeldib pildistada novembrit.
Ma ei tea, kuidas sünnivad head pildid. Sel tunnetuslikul
teel tallab igaüks oma rada. Tegelikult on pildid ju kõikjal
kogu aeg olemas. Ja nii nagu seeneline peab liikuma silmad lahti,
et samblasse peitunud mügerikke leida, tuleb pildistajal
hoida oma meeled avali, et peitunud pilte märgata.
Et näha, on vaja aega. Et tunnetada, peab süvenema.
Pildistatavasse süvenedes leiad üha uusi ja uusi motiive.
See, mis algul tundub tavaline, võib saada hiljem erilise
tähenduse. Võluvaim ongi lihtne ilu.
Sageli ei olegi kerge leida. Otsid, aga ei leia. Teed mõne
võtte, aga tunned, et see pole see, pole õige.
Teinekord selline soojendusvõte aitab: lähed
lahti, avastad häid motiive. Avastad kohe ridamisi. Pildistad
ja pildistad, kiiresti ja vaimustunult. Teatud aja pärast
tunned väsimust, värskus ja vaimustus lahtuvad. Siis
on õigem lõpetada. Nii on lood inspiratsiooniga,
mis tuleb teadmata kust ja läheb teadmata kuhu.
Mul on oma paigad, kus käin juba aastaid. Neil on minu jaoks
mingi seletamatu kutse. Sean sammud sinna erinevatel aastaaegadel,
leides alati midagi uut. Need on minu kohad, minu metsad ja rabad.
Tean, et keegi ei saa neid minult võtta.
Olen loodust vahtinud ja pilte teinud mürsiku east saati.
Mäletan siiani seda imelist rõõmu, kui öösel
pimendatud toas esimene pilt ilmutivannis nähtavale tuli:
nagu nõiaväel tekkis valgele paberile sõbrapoisi
koera kujutis. Justkui jumalik ilmutus.
Takkajärele usun, et öösiti pimikus mustvalgeid
pilte kopeerides treenisin oma nägemismeelt ja pildilist
mõtlemist, õppisin pilte vaatama ja nägema.
Pean just seda osa enda arendamises kõige olulisemaks.
Mul on vedanud, et tegin oma esimesed sammud vene
mehhaaniliste kaameratega. Smena võimalused
ammendusid kiiresti, hilisemad Zeniidid pakkusid
pildistamisrõõmu aastateks. Zeniidi
mitmekesist optikat arvan siiani maailmatasemele küündivaks
ja olen vahel kaalunud, kas võtta uuesti kasutusele võimas
teleobjektiiv MTO-1000.
Uus aeg on toonud uued aparaadid. Praegu pildistan Canon 50 E-ga.
Objektiividest kasutan Canoni objektiive EF 20 mm 1:2,8, zoom
EF 2485mm 1:3,54,5, EF 50 mm 1:1,8, EF 100 mm 1:2,8
Macro ja Sigma 70300 mm 1:45,6. Filmidest eelistan
Fuji slaide Provia 100, Astia 100 ja Velvia 50. Pildistusretkedele
võtan kaasa ka Manfroto kolmejalgse statiivi, sest käelt
võttes kvaliteetset pilti ei saa.
Hea pilt ei vaja tugevat päevavalgust. Pole igavamat pildistamisaega
kui südasuvi lagipähe paistva päikesega. Mitmed
slaidid, mida ise õnnestunuteks arvan, on üles võetud
väheses valguses hommikusel või õhtusel
ajal, päeval metsa all või hoopis poolpimedas. Nõrk
valgus ja äärmuslikud loodusolud vihma- ja lumesadu,
hallad ja udud ei ole loodusepildistajale mitte õnnetus
vaid õnnistus. Pildistamine on üks lõputu
valguseotsing.
Kaamera aitab mul maailmaga suhelda. Ta on viinud mind teedele,
kuhu ma muidu ei oleks sattunud. Läbi kaamerasilma olen
õppinud nägema ja tundma asju, mis muidu oleksid
jäänud tundmatuks.
Ma arvan, et mul on õnne olnud.
Autori foto |