Praegu suuremas osas inimtühi Soomaa kuulus keskmisel
ja nooremal kiviajal ühte tihedamini asustatud piirkonda
Eestis. Seda tõendavad rohked arheoloogilised leiud (luust
ja sarvest ahingud, nooleotsad, õngekonksud, kivist talvad,
kirved jm. riistad) Pärnu jõgikonna jõgede
äärest. Riisa külast on leitud sellest ajast pärit
kivitalbu, kivikirveid ja auguga kivikettaid. Nooremast pronksiajast
pärineb Toonojalt leitud õõskirves. Soomaa
lõunaosas asub II aastatuhandest pärit kivikalme.
Viljandi muuseumis võib näha Sandra küla Sandra
talu maadelt pärit odaotsa nooremast rauaajast.
Esimesed kirjalikud teated Soomaa asustusest pärinevad
teadaolevalt XVII sajandist (Riisa küla 1624. a. revisjon
ja teated Sandra külast 1680. aastatest). Mellini koostatud
Liiwimaa atlases võib näha juba siinsete külade
ja talude nimesid. Külad hakkasid hoogsalt edenema XIX sajandi
lõpukümnendil ja siinse külaelu õitseaeg
oli 1920. 1930. aastail. Viimase 60 aastaga on suuremate
külade Riisa, Tipu ja Sandra elanikkond vähenenud
kuni kümme korda.
Siinse asustuse eripära on tinginud eelkõige looduslikud
olud: jõgede rohkus, üleujutused, ulatuslikud sood.
Inimene kohandas Soomaal elades end looduse järgi. Riisal
öeldi: Meil on viis aastaaega: kevad, suvi, sügis,
talv ja suurvesi.
Vanim siin kasutusel olnud paaditüüp on ühepuulootsik,
millega peeti ühendust ka toa ja lauda vahel. Ühepuulootsikud
tahuti siledakoorelisest ja tervest haavapuust, varasematel aegadel
on selleks kasutatud ka pärna. Ajaloolased peavad võimalikuks,
et neil liiguti Pärnu jõgikonnas juba kiviajal
siit leitud kivist õõnestalbu võis kasutada
lootsikute valmistamisel.
Ühepuulootsikuga sõideti kogu jäävaba
aja. Kui peres oli mitu lootsikut, siis igal neist oli oma otstarve:
suurematega käidi veskil, väiksematega kalal ja jahil.
Veskil käidi harva hobuvankriga, sest koorem oleks puutelgedele
liialt raske olnud. Lootsikutele laoti haod alla ja siis tariti
hobusega vee äärde.
Et värnits oli liiga kallis, siis lootsikud tõrvati.
Nõnda nad ei mädanenud. Kõige suurem lootsik,
mida mäletatakse, oli kandnud 13 meest. Vanu traditsioone
järgides on Soomaa piiril, Saarisoos, viimasel neljal aastal
korraldatud ühepuulootsikute valmistamise laagreid.
Kevaditi käis veerohkematel jõgedel
palgiparvetus.

Eristati üksik- ja lausparvetust. Üksikparvedel
oli pikka aega eesõigus sõita välja kohe pärast
jääminekut. Puitmaterjal seoti sitkete väätidega
lattide külge kihtideks ja need omakorda seati parveks.
Juhiti pikkade aerudega, üks esimesel, teine viimasel kihil.
Vääditüügastel olid öövalgustuseks
kasetohutuled.
Lausparvetus algas tavaliselt siis, kui suurvesi oli pisut
alanenud ja jõesängis tekkis tugevam vool. Kaldale
seatud riidatitsid löödi eest ära ja metsamaterjal
veeres vette. Parvetus kestis tavaliselt kümmekond päeva.
Parvetusmeeskonda kuulusid harilikult juhatus, praakerid, parvejuhid,
palgisorijad, keda kokku kutsutigi parvepoisteks.
Jõeäärsetele taludele andis see teenistust:
pakuti parvepoistele ulualust ja toitu, käidi talviti metsatööl
või oldi ise parvepoisteks.
Parvetus hääbus Soomaal 1950. aastate lõpus
koos nõukogude masinapargi ilmumisega Soomaa laantesse.
Et metsa paremini kätte saada, ehitati 1960. aastail
Soomaale (Kildu teest Karusekoseni) koguni jupike raudteed. Nüüdseks
on kunagistest raudteeliipritest saanud talad Suure-Jaani majadele.
Üle jõgede aitasid vanasti
ripp- ja pukksillad.

Iga jõeäärne talu ehitas oma vajadusteks
silla. Pukksildu kasutati hooajati: pärast suurvett paigaldati
ja enne jõe külmumist võeti taas maha. Neid
pidi aeti teisele kaldale ka kariloomi. Rohkete sildade tõttu
on Raudna jõe keskjooksu nimetatud koguni Sillavallaks.
Seda nime võib leida ka mõnedelt vanematelt kaartidelt.
Rippsildasid võib näha veel praegugi Tipu külas
Lätis, Sandra küla maadel Karusekosel ning Aesoos ja
Jõesuus.
Ühenduse muu maailmaga tagasid üle soode rajatud
taliteed.
Soomaa oludes oli talitee sageli ainus võimalus pääseda
talvekuudel (keskmi-selt neli kuud aastas) Pärnu sadamasse
ning Vastemõisa ja Viljandisse. Üldiselt käidi
pikemaid maid ikka vooris, isegi mitmekümne hobusega. Kohapeal
kutsuti neid vahel killavoorideks. Mööda suuremaid
taliteid veeti igasugust kaupa, muu hulgas oli kindel koht soolal
ja piiritusel. Mõisad vedasid ka teravilja.
Tuntumad taliteed käisid üle Kuresoo, Valgeraba
ja Kikepera raba. Vajadus suurte taliteede järele kadus
alles raudtee ehitamise järel eelmise sajandi lõpus.
Talude heinamaad asusid enamasti jõgede luhtades ning
metsavahelistel niitudel, kust heina sai koju vedada vaid talvel
reega. Igasugust puitmaterjali veeti samuti talviti. Nii kujunesid
välja elulise tähtsusega kohalikud taliteed, mis aeti
ikka tuultest varjatud kohti mööda läbi metsade,
üle luhtade ja rabade. Neid kasutati kuni Teise maailmasõjani.
Suurte taliteede ristumiskohtadesse olid, enamasti kohalike
mõisnike eestvedamisel, ehitatud kõrtsid ööbimiseks
ja puhkuseks (Oksal, Tõramaal, Kitsapaigal, Aesoos, Jõesuus,
Kanakülas). Teeline sai kõrtsist nii toitu kui ka
toidukõrvast. Kõrtside juures olid tallid või
rehealused hobustele, sest puhkust vajasid ju nemadki.
Kõrtsid kadusid koos taliteedega. Tänaseni ei
ole ükski neist säilinud tervena. Sandra küla
maadel Oksal meenutab siiani sealse kõrtsi hiilgeaegu
võimas mantelkorsten. Tipu külla (endine Tõramaa
küla), kunagise Naari kõrtsi, hilisema Kõrtsi-Tõramaa
talu kohale rajati aga mullu Soomaa rahvuspargi külastuskeskus.
Nii sai üks vana paik sajand hiljem, küll hoopis teisel
moel, jälle ellu äratatud.
Fotod: Mati Kose,
Soomaa RP arhiiv (2), Eesti Rahva Muuseumi fotokogu |