1/2012



Roheliste Rattaretke"Kuidas elad, Virumaa?"eelinfo

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

snumeid mujalt
Oslo algatab ktuseelemendiautode lbimurret

Oslo phjapoolses eeslinnas Gaustadis, Norra suurima teadus-tehniliste uuringute sihtasutuse SINTEF territooriumil avati vesinikutankla. Veel kaks samasugust avatakse Suur-Oslo piirkonnas jrgmisel aastal.
Tankla esimene lesanne on varustada ktusega 17 uhiuut ktuseelemendiga autot. Nii tanklad kui ka need autod on osa EL rahastatavast nidisprojektist H2moves Scandinavia, mida viks vabalt tlkida nhtavasti kui Vesinik tuleb Skandinaaviasse. Projekti eelarve on 20 miljonit eurot ja see peaks andma julise stardi ktuseelemendiautode turule.
Lviosa Norra elektrist prineb hdrojujaamadest, nii et teatavate mndustega saab seda pidada keskkonnahoidlikult toodetavaks energiaks. Kogu uutele autodele vajalik vesinik saadakse vee elektrolsil just rohelist sertifikaati omava elektri jul.
Seda tpi autod on esialgu vga kallid, SINTEFi turundusdirektori Steffen Mller-Holsti snul on Bklassi Mercedes-Benzi ktuseelemendiautot kaks-kolm korda kallim liisida kui siseplemismootoriga analoogset sidukit. Veidi tasandavad hinda Norra likrged autotollid: uut tpi masinate puhul ei kasseerita ei imporditasu ega kibemaksu.
Mller-Holst loetleb aga vimalusi, kuidas ktuseelemendiga autod ka soetushinna poolest konkurentsivimeliseks muutuvad. Esiteks arendatakse intensiivselt odavamaid materjale auto sdame, ktuseelemendi valmistamiseks. Teiseks muudab auto kasutust odavamaks suurema tootmismahu puhul odavnev vesinik. Kolmandaks on vaja pikendada elementide tiga.
Aga muidugi on kalli hinna ks phjus ka asjaolu, et tegemist on praegu siiski veel eksklusiivse kaubaga. Niteks mullu tootis Daimler ainult umbes 200 sellist Bklassi Mercedes-Benzi, aastail 20142015 peaksid need minema aga seeriatootmisse ja siis hakkab konveierilt tulema juba 10 000 autot aastas. Tenoliselt kahaneb nende hind peagi tavaauto tasemele.
Kui Oslost loodetakse sna pea kujundada seda tpi autode kants, siis terve riigi ulatuses on asi keerulisem. Teatavasti on Norra phja-lunaulatus umbes 1500 kilomeetrit ja see hiigelala vajaks arvutuste jrgi umbes 1100 vesinikutanklat. sciencenordic.com/Loodusajakiri



sciencenordic.com/Loodusajakiri
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?
E-posti aadress:
Liitun:Lahkun: 
Serverit teenindab EENet