vt. ka 1. osa
JÄTKUVALT KÕRVUTI - ÜRGNE
JA TEHISLIK
ENERGIAMOGULITE PIMESI KUMMARDAMINE TOOB KAASA
MÄRGALADE JA ÜRGMETSADE VALIMATU HÄVITAMISE.EESTILE
AJALOOLISELT OMANE HAJUS ASUSTUS JA LOODUSLIKUD EELDUSED SOOSIVAD
IGATI TOOTMISE HAJUTAMIST.
Kriitikaalusest tööandjaks
Terve pika sajandi on püsinud erimeelsused nii looduskaitsjate
ja majandusringkondade kui looduskaitsjate ja kohalike elanike
vahel. Tegelikult ei ole looduskaitse endast kunagi kujutanud
pingevaba akadeemilist tegevust - enamik looduskaitselisi ettevõtmisi
sisaldab juba eos vastuolu kellegi majandushuvidega. Polnud juhus,
et ka Eesti esimese kaitseala loomine Vaikal tekitas paksu verd
looduskaitsjate ja kohalike elanike vahel (kehtestatud piirangud
linnumunade korjamisel tundusid ebaõiglastena, kuna kahandasid
põliselanike elatusallikaid ja sissetulekuid). Samalaadsed
konfliktid korduvad ning näitavad just viimasel kümnendil
kasvutendentsi.
Looduskaitseideede ja majandusringkondade huvide erinevused
viivad kurbtihti väiksemate-suuremate hõõrumiste,
pingeliste vastasseisude või isegi lahinguteni. Teravaimad
looduskaitsjate ja nende vastasleeri kokkupõrked on suurejooneliselt
sõdadeks ristitud. 20. sajandi Eesti looduskaitse kronoloogiat
jäävad ilmestama soode- ja fosforiidisõda, mis
mõlemad lõppesid õnneks looduskaitsjatele
meelepäraselt. Soode ulatuslik kuivendamiskava kutsus esile
laialdase poleemika ja kulmineerus 1981. aastal 28 riikliku sookaitseala
moodustamisega. Selleks ajaks oli looduskaitse arengus jõutud
tänuväärsele äratundmisele, et kaitset väärivad
mitte üksnes silmailu pakkuvad maastikud ja objektid, vaid
kõik väärtuslikud biotoobid. Järgnevate
kümnendite looduskaitses on see suund oluliselt süvenenud.
Ei maksa sinisilmsust teeselda: paljud ebavõrdsed võitlused
seisavad alles ees. Potentsiaalseid, juba praegu hõõguvaid
konfliktikoldeid on mitmeid: kevadsuvine raiekeeld metsas, energiamonopoli
jätkuv kummardamine, mis, tahame või mitte, viib
väärtuslike märgalade hävimisele Kirde-Eestis,
transpordi infrastruktuuri sõlmpunktide rajamine kaitsealade
lähedusse (Undva sadam) jne.
Kahjuks paljude jaoks ei ole looduskaitsja enam üllaste
ideede kandja, vaid omandivabadust piirav vihatud represseerija.
Hetkel on looduskaitsjad pinnuks silmas kaitsealadel maad omavatel
inimestel. Esmajoones neil, kes tegelikult elavad mujal ning
kelle vahetu ja sisuline side kodukohaga on ammu kadunud. Looduskaitsjate
"süül" ei saa maaomanikud näiteks endale
meelepäraselt metsa laastada ning seda rahaks teha.
Totaalsest karistamatusest tulenev üleolev suhtumine
süveneb ja võimendub esmajoones protestijate endi
lünkliku loodushariduse tõttu, aga umbusaldamiseks
annavad põhjust ka ebapiisavad riiklikud looduskaitsemeetmed.
Tasapisi hakkab mõnel kaitsealal olukord siiski muutuma.
Näiteks Matsalu looduskaitsealast on saanud piirkonna valdade
talunikele suurim tööandja. Inimestel on kaitseala
valitseja usaldamiseks reaalne alus, kuna lepingud tuginevad
kaitseala riiklikult kinnitatud kaitsekorralduskavale ja iga-aastasele
riigikassast laekuvale rahale. Maaomanike ja -kasutajatega sõlmitavad
kindlasuunalised looduskaitselepingud poollooduslike koosluste
(ranna- ja puisniitude) hooldamiseks ning muude keskkonnasõbralike
tegevuste (hekkide istutamise, teepervede korrashoiu jne.) arendamiseks
peaksid lähiajal kujunema üheks tähtsamaks ja
mõjuvamaks looduskaitseliseks abinõuks.
Erahuvi või riigi ja rahvaste asi?
Looduskaitse institutsioonide arengut saab vaadelda kolme
perioodi või vormina: ühiskondlik ehk vabatahtlik,
riiklik ja rahvusvaheline. Eestis tähistab selle protsessi
algust Loodusuurijate Seltsi (LUS) moodustamine 1853. aastal.
"Riikliku-eelsest" ajajärgust tuleb kindlasti
esile tõsta ka Saaremaa Loodussõprade Seltsi asutamist
(1913) ja tegevust Aristokli Hrebtovi eestvedamisel. 1920. aastast
alates etendas loodushoius silmapaistvat osa Tartu Ülikool
ja selle juures tegutsev LUS-i looduskaitsesektsioon eesotsas
aktiivsete liikmete Johannes Piiperi, Andres Mathieseni ja Fedor
Buchholtziga.
Iseseisvunud Eesti riigi jõukuse suurenedes sai looduskaitsest
valitsemis- ja haldussüsteemi oluline osa: loodi looduskaitse,
jahipidamise ja metsakasutuse reeglistik ning seda kontrollivad
ametikohad. Esimese looduskaitseseaduse järel muutus loodushoid
huvigruppide ning akadeemiliste asutuste eri- ja erahuvist riiklikuks
tegevuseks. Esimeste riiklike instantsidena väärivad
tähelepanu Looduskaitse Nõukogu (esimees prof. Teodor
Lippmaa) ja Riigiparkide Valitsus (juhataja mag. Peeter Päts).
Pärast teise looduskaitseseaduse vastuvõtmist, mis
laienes ka turismile ja kodukaunistamisele, nimetati vastav valitsemisasutus
Loodushoiu- ja Turismiinstituudiks. 1936. aastal astuti sõjaeelses
Eestis praktilise loodushoiu seisukohast küllap kõige
olulisem samm, - esimese riikliku looduskaitseinspektorina alustas
tööd dr. Gustav Vilbaste, kelle juhtimisel arendati
välja üleriigiline ja kohtadel hästi toimiv looduskaitse
usaldusmeeste võrk.
Pärast II maailmasõda kulus hulk aastaid, enne
kui jätkus ühiskondlike looduskaitseorganisatsioonide
ja vastavate riiklike struktuuride vahepeal katkenud tegevus.
1955. aastal asutati Teaduste Akadeemia looduskaitse komisjon
(esimene esimees prof. Eerik Kumari), mis on suunanud teaduslikku
looduskaitsetegevust Eestis kõigil järgnevatel aastakümnetel.
Komisjon alustas ja juhatas Eesti punaste raamatute väljaandmist.
Esimene punane raamat koostati neljas eksemplaris aastatel 1976-1979.
Põhisisult sama, aga populaarsemas vormis ja arvestatava
tiraaþiga punane raamat ilmus 1982. aastal, koostajaks
Eerik Kumari. 1988. aastal kinnitatud nn. teise punase raamatu
liikide nimekirjad läksid küll käibele, kuid kavandatud
raamat ise jäi lõplikult valmimata. Kolmas, praegu
kasutusel olev punane raamat, ilmus 1998. aastal ja seda toimetas
Villu Lilleleht.
1958. aastal loodi esimene üliõpilaste looduskaitseorganisatsioon
- Tartu Üliõpilaste Looduskaitsering, mille kauaaegne
juhendaja oli Jaan Eilart. Omaette fenomenina väärib
esiletõstmist Eesti Looduskaitse Seltsi (algataja J. Eilart
1966. a.) tegevus looduse ja kultuuripärandi kaitsel. Kuna
selts oli ainuke mittepoliitiline ühiskondlik organisatsioon
tolleaegses Eesti NSV-s, siis muutus see peagi rahvusromantilise
värvinguga ülimalt populaarseks mõttekaaslaste
ühenduseks.
Riiklike institutsioonide nimetustes on sõna looduskaitse
osakaal pidevalt vähenenud: Eesti NSV Looduskaitse Valitsus
(1957), Eesti NSV Metsamajanduse ja Looduskaitse Peavalitsus
(1962), Eesti NSV Metsamajanduse ja Looduskaitse Ministeerium
(1966), Eesti NSV Riiklik Looduskaitse ja Metsamajanduse Komitee
(1988), mis reorganiseeriti Eesti Vabariigi Keskkonnaministeeriumiks
1990. aastal. Tänaseks on looduskaitseosakond üks paljudest
keskkonnaministeeriumi allüksustest.
1990. aastatel hakkas ühiskondlike loodus- ja keskkonnakaitse
organisatsioonide arv Eestis plahvatuslikult kasvama, asutati
ca 100 seltsi, fondi jms. Nimetagem neist Eestimaa Looduse Fondi
(esimene esimees Rein Kuresoo) ja Eesti Kaitsealade Liitu (esimees
Arne Kaasik, tegevjuht Teet Koitjärv). Looduskaitseideede
eest võitlejatena on üha aktiivsemaks muutunud mitmed
erialaorganisatsioonid: Eesti Ornitoloogia Ühing, Eesti
Pärandkoosluste Kaitse Ühing jpt.
Brüsseli noodid ja kodune taktikepp
Taasiseseisvumise järel hakati Eestit rahvusvahelises
looduskaitsealases suhtlemises arvestama kohe võrdse parterina.
Algas rahvusvaheliste suhete tormiline areng: Lahemaa rahvuspark
sai Euroopa Loodus- ja Rahvusparkide Föderatsiooni ning
Balti Rahvusparkide Assotsiatsiooni liikmeks, Eesti Kaitsealade
Liit ja Eestimaa Looduse Fond võeti vastu Maailma Looduskaitseliitu
(IUCN) , Lahemaa rahvuspargi eestvõttel asuti koostama
iga-aastaseid Eesti ja Soome looduskaitsekoostöö protokolle,
Matsalu looduskaitseala taastas oma staatuse Ramsari alana jne.
Tänaseks on Eesti ühinenud peaaegu kõigi
tähtsamate rahvusvaheliste looduskaitselepetega: Berni konventsiooni
ehk Euroopa looduskaitselepinguga, Washingtoni ehk CITES-i konventsiooniga
(kaitseb kaubitsemisest ohustatud taime- ja loomaliike, reguleerides
nende sisse- ja väljavedu), Ramsari konventsiooniga (ohustatud
märgalade kaitseks), bioloogilise mitmekesisuse ning UNESCO
maailma kultuuri- ja looduspärandi kaitse konventsiooniga.
Üha aktuaalsemaks muutub Euroopa Liidu linnu- ja loodusdirektiivide
elluviimine Eestis. Brüsseli nootide järgi tuleb kohe-kohe
välja valida Natura 2000 alad, millega anname oma panuse
ohustatud liikide ja elupaikade säilitamisse Euroopas. Paraku
ohustab kaugelt kostva ühekülgse meloodia pimesi järgimine
meie koduse loodushoiu pikaajalisi traditsioone. Rohkem kui euronäpunäiteid
vajame kohalikku dirigeerimistarkust, mis lähtuks esmajoones
Eesti enda rikkalikest kogemustest ja loodusrahvale omastest
tõekspidamistest. Rahvuspiire hägustaval 21. sajandil
võime ka edaspidi häbenemata eeskujuks võtta
eelnenud sajandil nii Eestis kui Euroopas aset leidnud looduskaitselist
ja koduloolist liikumist, mis kujutab endast rahvusliku kultuuri
ja identiteedi säilitamise ühte käegakatsutavamat
võimalust.
20. sajand jääb tähistama paljude looduskaitseliste
tegevuste algust Eestis: esimene kaitseala, esimene looduskaitseseadus,
esimene rahvuspark, esimene punane raamat, esimene ratifitseeritud
looduskaitsekonventsioon. Seda loetelu võiks jätkata
veel ja veel. Väga tahaks uskuda, et ka uus sajand leiab
Eestist novaatorlikke looduskaitseideid, mida saadab epiteet
esimene, ning jätkuvad tegevused, mis ei anna põhjust
kasutada sõna viimane.
Autor tänab artikli koostamisel saadud nõuannete
eest Ann Marvetit, Teet Koitjärve ja Jaak Tambetsit.
Fotod: Arne Ader |