Euroopa Komisjon (EC) on teinud
ettepaneku autode lubatud süsihappegaasiheite
kohta aastal 2020 ja pärast
seda: uute sõiduautode puhul ei tohi
see keskmiselt olla üle 95, veokitel aga
üle 147 grammi kilomeetri kohta.
Nagu ikka, on autotootjad skeptilised
ja arvavad, et niigi karmides majandusoludes
on neid sihte liiga kulukas
saavutada. Keskkonnaorganisatsioonid
on ettepanekut enamasti kiitnud, kuid
nende hinnangul võiks lubatud süsihappegaasiheide
olla tulevikus veelgi
väiksem, näiteks 80 g/km. Põhjendusena
on rõhutatud kergust, millega EL
liikmesriigid said hakkama aastatel
2009–2011: heite kogus vähenes nende
kolme aastaga lausa 18,1 g/km, ehkki
ka siis kurtsid autotootjad, et eesmärk
on saavutamatu.
Võrdluseks on hea meenutada, et
eelmise üheksa aastaga (2000–2008) oli
heidet suudetud vähendada vaid 18,9
g/km. Teiseks on hulk riike – Belgia,
Taani, Prantsusmaa, Iirimaa, Itaalia,
Malta, Holland ja Portugal – juba
praegu täitnud 2013. aastaks kehtestatud
kohustuse kahandada sõiduautode
CO₂-heide keskmiselt 130 grammini
kilomeetri kohta.
Ent keskkonnakaitsjad on nõudnud,
et seataks sihid ka kaugema tuleviku
jaoks: näiteks sõiduautode puhul 60 g/
km aastaks 2015. EC on lubanud 2025.
ja 2030 . aasta standardid esitada 2014.
aastal.
Keskkonnaorganisatsiooni T&E
(Transport ja Keskkond) arvates on
kõige mõistlikumalt käitunud USA
administratsioon, kes on need normid
juba kindlaks määranud: nii ollakse
varem sunnitud mõtlema uutele
tehnoloogiatele. Praegune venitamine
võib lõppeda sellega, et Euroopa autod
hakkavad konkurentsis Ameerika omadele
alla jääma.
Keskkondlased ei ole aga sugugi rahul
veokitele kehtestatud normidega: kui
sõiduautode puhul tähendavad uued
standardid heite vähendamist kolmandiku
võrra, siis veokite puhul on räägitud
üksnes vaevu viiendikust. Üksiti ei
olda rahul sellega, et veokeid jaotatakse
kaalu järgi: raskemate masinate
heide võib olla suurem kui kergematel.
Nii ei teki tootjatel stiimulit luua sama
Jonathan C. Earnes / BirdLife
Murray Adamson / Acid News
mahutavusega kergemaid veokeid. Küll
tekiks see juhul, kui autod jagataks
klassidesse n-ö jalajälje alusel (veoki
laius korda telgede vahekaugus).
Kõige selle juures on omaette probleem
see, et heitenormi ei kehtestata
mitte iga üksikauto kohta, vaid tootja
aastatoodangu keskmisena, kusjuures
eriti väikese heitega (alla 35 g/km)
autosid ehk elektriautosid arvestatakse
koefitsiendiga 1,3. Nii saab nende
kõrval välja lasta üsna suure heitega
masinaid. Tootjatele, kes valmistavad
aastas alla 10 000 auto, kehtestatakse
eraldi standardid, alla 500 auto tootvatele
kompaniidele neid nõudeid ei
esitatagi.
|