5/2003

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

Raamatud
Geenid käivad paarikaupa

James D. Watson
Kaksikheeliks
Tõlkinud Ain Raitviir
Sihtasutus Geenikeskus, 190 lk

James D. Watson Kaksikheeliks Tõlkinud Ain Raitviir Sihtasutus Geenikeskus, 190 lk Kui James D. Watson 1968. aastal avaldas DNA struktuuri lahtimuukimise raamatu, oli tema ja Francis Cricki avastusest möödunud 15 aastat. Nüüd on mööda saanud 50. Eestikeelne esmatõlge ilmus Loomingu Raamatukogus 1970. aastal Henno Rajandi tõlkes ja pealkirja all “Kaksikspiraal”. Tähenärimise tulemusena on kaksikspiraalist (mis tähendavat vaid tasapinnalist spiraali) saanud eesti keeleski kak - sikheeliks. Mis muidugi ei suurenda kuigivõrd raamatu levikut. On aga täpsem, tähendades kruvijoont, mille kujuliselt DNA molekul ruumis keerdunud ongi.
Tore, et uus eestikeelne “Kaksikheeliks” ilmus. Siit saab ka lugejate uus põlvkond aimu, kui isekad, ülbed ja samas meelad võivad ühed tipptasemel teadlased olla. Watson ei hoia kokku värve, kirjeldamaks neid paari aastat, mil tegeldi DNA saladuse teadasaamisega. Tema raamat on pudru ja kapsad populaarteadusest, seltskonnakroo - nikast, memuaaridest ja veel millestki, mida võib nimetada jahtimiseks. Käib pidev jaht naistele, avastustele – olgu need siis millises vallas tahes – ja rahale.
Selle jahi käigus on ohvreid – nagu antud juhul Rosalind Franklin, on spioneerimist, on lihtsalt ideevargust, aga on ka kirest kantud andekaid mõt - tevälgatusi.
Sestap on Watsoni raamat ainulaadne. Nii nagu ta hiljutine “Geenid, Gamow ja tüdrukud”, mis suisa jahmatab oma labasuseni langeva vahetusega.
Igatahes ei maksa Watsonilt oodata peent irooniat või ajaloo adekvaatset kajastamist. Küll aga üht sissevaadet möödunud sajandi ühte viljakamasse teadlaste kogukonda.

Tiit Kändler