  |   |  | Noor nastik |  | Ingmar Muusikus |    Olete matkanud hämaruses, pimeduses? Tasub proovida, tunnetuseskaalad võivad avarduda. Pimedus ei tohiks meile võõras olla. Võib-olla kõndis seal kunagi meie esivanem, kui ta koduks oli mitte ühepereelamu, vaid koobas.
 Kottpimedus peaks kõigile isiklikult 
tuttav olema ajast, kui me ei olnud veel ilmale 
tulnud. Võib-olla ootab see pimedus 
meid ka kunagi tagasi. 
 Pimedas metsas käies tasub käed ette 
sirutada, siis ei kriimusta põõsastes põski, 
siis ei põrka vastu puud ega vastu põtra. 
Viimastki on juhtunud. Kindlam on pimedas 
käia teed mööda. Mingi valguskübe 
ikka teed näitab. Kui saate üle kiusatusest 
valgustada rada mobiilekraaniga, võib pimedas 
imeasju kogeda. Näiteks seda, et 
laps teie käekõrval küsib: kuidas maailm 
on loodud? 
Öise matka iseärasusi 
Olime seekord plaani võtnud, et ööbime 
metsas lõkke ääres. Jaanipäevajärgsed 
valged ööd tundusid selle plaani täideviimiseks 
kõige sobivamad. Ja hilisõhtused 
pilved ja varahommikused udud, 
need on ju loodusfotograafi kõige ihaldatumad 
palad. 
Kui Nurtu-Nõlva põliselaniku Manivald 
Tihkani külalislahke kodu õuel kotte 
pakime, näib eelseisev matkaöö sõna otseses 
mõttes lisaraskusena. Oleme kokku 
leppinud, et kogu öö me siiski ei käi, vaid 
ka puhkame mõne tunni. Aga kuidas puhata? 
Muidugi mitte maas istudes, ütleb 
ettevaatlik mees ning võtab kaasa rullmadratsi, 
magamiskoti, kerge telgi, sooja 
kampsuni. 
Ega me öö läbi nälgida kavatse, lisab 
ettenägelik mees ning võtab kaasa veepudelid, leiba, sibulat, juustu, tomateid, 
kalakonservi, meepurgi ja võib-olla veel 
midagi. 
Kui Nurtu-Nõlval kottide võistukaalumiseks 
läheb, osutub Ingmari peamiselt 
fototehnikaga täidetud kott ikkagi 
raskemaks. Üks veepudel peab kaalude 
võrdsustamiseks kotti vahetama. Taluperemees 
lisab omalt poolt heast südamest 
veel pudeli kääritatud kasemahlaga. 
“Sinu kott jääb ju kergemaks, kui retk 
edeneb,” lohutab Ingmar. 
Kohe alguses tuleb möödalask, valime 
vale raja ning oleme sunnitud teed küsima, 
selgub, et Noormaa talust. 
Perenaine Hille Oviir suunab meie 
poole kohe komplimendi. Ta nimetab 
meid (võib-olla isegi luurerühma – toim) 
sõdureiks. “Kus need vaenlased teil on,” 
uurib ta ning meenutab, kuidas kaitseväe 
üksused kord talu lähistel üle Nurtu jõe 
sumpasid. Fotostatiiv võib tõesti mõne 
nurga alt kuulipildujaraua moodi välja 
näha. Selgub, et õige tee läheb “mõtsanuka 
tagant”. 
Velise vabariigis 
Olete, 15-kilone seljakott seljas, teeservast 
metsmaasikaid noppinud? Proovige järele, 
iga maasikas tundub kui auhind. 
Ja see metsmaasika lõhn! Kui saaks lõhnu 
piltide kõrvale ajakirja sulatada. Maasikapildi 
juurde maasikalõhna ja servadesse 
veidi angervaksa, palderjani, põdrakanepi, 
valge ristiku ja vanade palkmajade kesksuviseid 
lõhnu. Küllap 22. sajand toobki kõigi 
looduse lõhnade järgi lõhnavad ajakirjad. 
Selja taha jääb Nurtu-Nõlva ning kahele 
poole teed jääb vahva, tõesti nõlvaline 
maastik, ees ootab Velise-Nõlva. 
Velise küla tervitab meid aga hoolitsetud 
aedade, tipp-topp hekkide ja kella 
üheksase, kergelt šašlõkisuitsuse õhtuvaikusega. 
Kadakad, hõbekuused, elupuud siledaks 
pügatud muruväljakutel. Velise küla 
on hinnatud Märjamaa valla kauneimaks 
külaks. 
Silt kesksel ehitisel ütleb: “Siin, endises 
Velise kihelkonnakooli hoones, kuulutati 1905. aasta sügisel välja Velise vabariik”. 
Oktoobris see vabariik loodi, 31. detsembril 
jõudis kohale karistussalk ja järgnes 
see, mis siiamaani meie käed rusikasse 
tõmbab. 
Kas sealsete meeste iseseisvusvaimu on 
kandunud ka tänasesse päeva? “Isekeskis 
räägime, et Vigala meestes on seda iseolemise 
vaimu veel rohkem,” ütleb Velise 
kandi koduloo hea tundja Jürgen Kusmin. 
Jaht pilvede peale 
Raplamaa jõed – Nurtu, Velise, Vigala, Kasari 
– kulgevad risti meie mineku suunale. 
Otsime sildu ja esialgu ka leiame neid. 
Kell võib olla kümme või pool üksteist. 
Pakun Ingmarile pudelit: “Soovid 
vett?” 
“Ma soovin pildistada,” vastab sõber. 
Ta on roninud puu otsa, et paremini tabada 
õhtupilvi. Need, kes silmapiiril, Velise 
kiriku torni taga liiguvad, võivad ehk olla 
hoopis kuhilakujulised kõrgrünkpilved 
– Altocumulus castellanus (see selgus tagantjärele 
pilveaabitsa uurimisel). 
Pool tundi hiljem tõmbab Ingmar endale 
hoopis maisema seltskonna, kena karja 
lihaveiste tähelepanu. Heledalapilistele 
loomadele pakub teeservas vehklev fotograaf 
ilmset huvi. Ingmar nimelt püüab 
veiseid jooksule sundida, et pilt dünaamilisem 
saaks. Vastavad läbirääkimised 
inimese ja loomakarja vahel venivad. 
“Ärge kartke, ärge kartke midagi,” 
hüüab Ingmar. “Te võiksite joosta edasitagasi. 
Mis te sellest arvate?” 
Veised piidlevad kõnelejat vaoshoitud 
ilmel ja liigutavad end alles siis, kui fotograaf 
üle karjatara ähvardab ronida. 
Piimjate sõprade seltsis 
Kell 23 ongi Ingmari sõbrad platsis, seisab 
kirje reisipäevikus. Ingmari sõbrad – need 
on udud. Ilmateade olevat neid juba päeval 
ennustanud. Esialgu hiilivad udud metsaservas 
ja välja peal, varsti aga limpsivad 
oma uduvalgete keeltega ka kruusateed 
meie jalge all. Ootame kõige pimedamat 
aega, mis peaks saabuma kell üks. 
Kell 23.54 jõuab märkmikulehele kirje esimesest nahkhiirest, seejärel: rukkirääk, 
jõgi-ritsiklind, öösorr, taamalt kilomeetrite 
kauguselt ka juba Pärnu–Tallinna suurtee 
hääled. Öösorr paistab meid saatvat 
oma iseloomulikul lennul, tõustes, maandudes, 
taas tõustes. 
Kell võib olla pool kaks öösel, kui leiame 
laagriplatsi Vigala jõe käärus. Kõik 
läheb plaani järgi: telgipüstitus, lõke, sammude 
kokkulugemine. Ingmar – 19 543, 
Juhani – 18 214. 
Ingmar seab end hommikuvalgust 
ootama. Mind palub aga isand Uni pooleteisetunnisele 
jalutuskäigule. Järgnen 
sellele kutsele meeleldi. 
Poti laada meeleolu 
Aovalguses, kell neli selgub, et oleme laagerdanud 
seal, kuhu “Teeme ära” aktsioon 
sel kevadel ei jõudnud. Kas Pärnust Tallinna 
või Tallinnast Pärnu sõites on hoolimatud 
käed metsaserva kandnud kõike 
võimalikku. Pisut kleepuvate laugudega 
pakime kotid ja kustutanud lõkkesuitsu, 
lahkume rüvetatud metsanurgast. 
Suurtee ületame Konuvere silla juures, 
imetleme renoveeritud ehitist ja loeme infotahvlilt, 
et 1861. aastal Vigala jõele ehitatud 
Konuvere sild oli oma 116 meetriga 
Eesti pikim. 
Triivime, unepuudusele hoolega lõivu 
makstes, edasi. Hommikusöögil vana kolhoosikuivati 
päikesesoojal trepil kipume 
meesaia süües magama jääma. Nii edasi ei 
saa, Ingmar põõnab teeroopas 18 minutit. 
Siis ütleb silt, et algab eramaa ja eratee. 
“Mingu poti laadale,” sõnub sõber selliste 
siltide panijaid. 
Ega Poti laada asupaik Päärdul meist 
sealsel hetkel kaugel polegi. Pärast uurime 
kohalike inimeste käest, et kas Poti laat 
on paha paik, kui kedagi sinna nii saadetakse. 
Selgub, et augustikuine Poti laat on 
hoopis igati mõnus paik, vanasti põhiliselt 
linalaat. 
Päris virgeks lööb meid ühe metsasihi 
märg, rinnuni ulatuv rohi. Kahlame selles 
vaat et kaks kilomeetrit, enne kui Märjamaa 
valla piiril asfaldile jõuame. Sealt sõidutatakse 
meid Kivi-Vigalasse magama. 
Järgnevad tunnid mööduvad Tammelõuka 
sõbralikus talus puhaste voodilinade vahel 
ning siis piruka ja kohvi juures. 
Seiklus Näkukivi juures 
Pärastlõunaks oleme taastunud ja vaatleme 
Kasari luhal huviga, kuidas kuus 
toonekurge niiduki järel astudes endale 
suupärast nokivad. Ingmaril õnnestub pildistada 
hiiresöömist.“See ei ole veel midagi,” ütleb heinaniitja 
Peeter Pipar oma masina otsast maha 
ronides. “Toonekurgi on mul 30–40 tükki 
korraga järel olnud.” 
“Kibe, must, punane, nii kuidas soovite,” 
sõnab meie uus tuttav oma perekonnanime 
kohta ja ütleb veel, et meil on teda 
kohates vedanud. Nimelt oskab ta juhatada 
ainsat sealtkandi koolmekohta Kasari 
jõel.Tulge mulle järele, ütleb Peeter Pipar ja 
sõidab liikurniidukiga ees üle luha. Jõekaldale 
jõudes annab niiduk pikalt signaali. 
Selgub, et hoiatamaks keset jõge suurel 
kivil päevitavat naisterahvast. 
“See seal on Näkukivi,” kõneleb meie 
teejuht jumalaga jättes. “Lapsed panid selle 
nime ja on ka põhjust.” 
Riietunud näkk istub kivil ja piidleb 
meie jõeületuskatseid üle päikeseprillide. 
Kasari pilliroogu peitunud vood on sügavad, 
proovime eduta ühest ja teisest kohast 
neid ületada, saame nabani märjaks. 
“Ujuge üle,” kostab kivilt. 
“Meil on fototehnika,” hüüame vastu. 
“Pakkige kilesse,” pakub näkk. 
Viimaks leiab Ingmar koha, kust kuidagi, 
puurondi toel üle saame. 
Kui oleme paar kilomeetrit piki jõekallast 
Teenuse poole astunud, paisub Kasari 
juba õige laiaks. Saame aru, et võlgneme 
Peeter Piprale õige suure tänu. 
Teenuse bussipeatuse juures loeme 
kokku kahe päeva sammud. Ingmar – 
46 940, Juhani – 42 090. 
 |