Ahto Kaasik kõneleb Loodusesõbrale sellest, 
miks hiit ei saa taastada ega puhastada. 
Ja sellest, kust linnainimene võiks leida 
oma juuri.
 Mäletan ühte pressiteadet maikuust: “Maavalla koda kinkis raamatu “Looduslikud pühapaigad” kõigile Riigikogu liikmetele. Ahto, mis Sa arvad, mitu riigikogulast seda lugenud on?  Ma ei tea. Ma võib-olla eeldasin isegi, et mitte keegi ei loe. Samas on see nagu teabeallikas, rõhutasin seda neile, et kui nad nende küsimustega tegelevad, siis teaksid, mille poole pöörduda. Sest kusagil mujal sellist teavet pühapaikade kohta koondatud pole, kui nende kaante vahel. 
 Mulle tundub, et äkki Riigikogust on 
vale alustada, et Eesti pühapaikadest 
peaks rahvas eelkõige teavet saama, aga 
poodi see raamat ei jõudnud. Pole ju kusagil 
mujal infot. 
Ei ole jah. Aga kas Sa vaatasid seda väikest 
hiite teejuhti, mis on meie koduleheküljel? 
Vaatasin. 
Vaat seal on viited, et kust mida leida. Eraldi 
hiitekaarti või midagi sellist olemas ei ole. 
Kuigi näiteks Muhumaa kohta tegime selle 
Muhu valla tellimusel, sest Muhu pühapaiku 
oleme uurinud kõige põhjalikumalt. 
Aga see on Maavallast vaid üks väike kild. 
Suurem kogus kartograafi lisi andmeid on 
nende paikade kohta, mis kaitse all. Muinsuskaitse 
lehel on see kõigile kättesaadav. 
Aga kas need paigad on Regio kaardil ka 
olemas? 
Kõik ei ole. Samas me pole päris kindlad, 
kas neid asukoha andmeid on mõtet avaldada 
– kõikide paikade kõiki andmeid. Kui 
kohad on heas seisukorras, siis tähendab 
see, et loodus on seal tundlik ning ei talu 
tallamist. Kui kirikust käib läbi 10 000 inimest, 
siis lävepakk kulub väga vähe, aga kui 
ühest looduslikust kohast käib läbi 100 inimest, 
võib seal hävida väga väärtuslik kooslus. 
Samuti teeb 
ettevaatlikuks see, 
et on levimas metallidetektorite abil tehtav 
hauarüüste. See on meie muinsuste jaoks 
nagu must katk. 
Kuidas siis üldse meis äratada huvi pühapaikade 
vastu, kui sinna minna ei tohi? 
Eeskätt hauaröövlite ja igat sorti turismitööstuse 
eest peaksime neid paiku säästma. 
Väikesesse teejuhti valisime välja kohad, 
mis on tuntud, mis juba praegu on turistipaikadeks 
kujunenud: Panga pank, Taevaskoja, 
Kaali ja muud. Nende kasutamist on 
juba kuigivõrd püütud reguleerida. Teiseks, 
teejuhis on ka paigad, mida on raske kahjustada: 
pühajärved näiteks ja Pühajõgi. 
Aga lätted? Lätted võiks ju kanda kõik 
Regio kaardile, need on ju väärt kohad. 
Juba minek lätteni, alguseni, allikani – 
see on iseenesest puhastav. Hiis on tõesti 
tundlikum paik. 
Lätete kaart on väga hea mõte, selle üle tasub 
mõelda. 
Palju pühasid lätteid on praegu teada? 
Teateid ajaloolistest pühadest lätetest on üle 
neljasaja, kui paljud neist on säilinud, ma 
ei tea. Et neid leida, peab olemasolevat pärimust 
koondama ja analüüsima ning need 
paigad ka üles otsima. Niisama heast peast 
ei leia neid. Selleks on suur töö vajalik. 
See suur töö jääb praegu tegemata, sest 
seoses majandusraskustega võtab riik ära 
pea kogu raha, mis oli mõeldud Eesti pühapaikade 
uurimiseks, tutvustamiseks ja 
kaitsmiseks. Riiklik looduslike pühapaikade 
arengukava nägi aastateks 2008–2012 ette 
selleks 26,7 miljonit krooni. Viimastel andmetel 
on Kultuuriministeerium sellest summast 
alles jätnud vaid 0,5 miljonit, millest 
on väga kahju. Aga mis parata. 
Kas kõiki pühapaiku ongi vaja leida? 
Olen mõelnud, et kui maarahvas oleks 
saanud viimased 800 aastat oma tahtmist 
mõelda, ilma võõrvõimu sekkumiseta 
maailma muutustega tasapisi kaasa 
minna, siis äkki oleks need paigad maha 
jäetud, oleksime endile uued kohad leidnud 
– näiteks linnas? 
Siin toon analoogi kirikutega – ehitatakse 
ka uusi kirikuid, aga vanad ei kaota seejuures 
väärtust. Kultuurikatkemine, mis 
toimus, polnud ju looduskatastroof, mis 
pühapaiga hävitas. Need paigad on olemas. 
Ja traditsioone saab taastada. 
Toon juurde vaimse aspekti: me võime 
minna vägevasse metsa ja tunda ennast 
seal väga hästi, on meeldiv. Aga kui seal ei 
ole meie juuri, kui me ei tea, et seal meie 
esivanemad on käinud 1000 või 5000 aastat, 
siis selles paigas pole meil sidet oma 
esivanematega. Sõna “juured” on muutunud 
üsna sisutuks, keegi enam ei mõtle 
oma juurtele. 
Mida Sa silmas pead? Enamikul linnainimestel 
ei ole enam juuri, ollakse mitmenda 
põlve linlased. Seal, kus minu 
juured näiteks olid, on kõik hävitatud, 
kas on mingi tehisjärv kaevatud, nõukogude 
riik või esimene vabariik teinud 
maaparandust. 
Aga need on su lähijuured. Kui minna 
natuke kaugemale, tulevad päevakorda ju 
pühapaigad. Mõnes piirkonnas on need 
paigad jõudnud elavas kasutuses tänapäeva 
välja, enamikus paikades pole nii. 
Aga kui lähed mõned põlved kaugemale 
ja jõuad mõnda kodukoha hiiepaika, siis 
võid kujutleda ja olla kindel, et seal on 
käinud mõni sinu esivanem. Seal ongi su 
juured. 
Aga kuhu siis Tallinna inimene peab 
minema, kes ei tea oma juurtest midagi, 
neljanda põlve linlane? Kas siin linnas 
on mõni esivanemate paik teada? Selline 
koht, kus käia, peaks olema ju kodu 
lähedal, ei sõideta ju näiteks sada kilomeetrit 
autoga kirikusse. Maausulistel 
pole Tallinnas midagi. 
Pühapaiga puhul on tähtis, et sa tead, kus 
ta on, ning tead, et sa võid sinna minna, kui 
tekib vajadus. On väga hea, kui see on sulle 
lähedal, aga kui on eemal, pole ka midagi 
katki, sest oluline on side. Oluline on teadmine. Toome või näiteks sideme puuga, mis 
kasvab su koduakna taga ja millega sa oled 
kasvanud kokku. Kui see maha saetakse, on 
sulle tehtud haiget. Side ühe hiiepaigaga on 
määratult tugevam ja sügavam. 
Püha peaks olema see, mille pühaduses 
kõik kokku lepivad, mitte mina üksi. 
Muidu on hõre. Nii et aknatagune puu 
linnas ei sobi. Saan lihtsalt haiget, kui 
see hävitatakse. 
Jõuame taas ajalooliste pühapaikade juurde. 
On ju tore, kui mõni inimene leiab endale 
oma väekoha. Leiab uue, oma perele. 
Aga see on tema isiklik paik ning ühiskondlik 
kokkulepe ja ühised väärtused sellesse ei 
puutu. Ajalooliste pühapaikade juures on 
ühishuvi olemas. Need on olnud püsivad 
mitmeid põlvkondi järjest, neid on ühine 
kokkulepe juba kaua aega kaitsnud ja me 
peaksime seda ka tänapäeval tegema. Traditsioone 
ja juuri luua ise ei ole võimalik, 
neid on võimalik ainult hoida. 
Tallinnas enamik inimesi pole ju põlised, 
väga vähe on neid, kelle juured ei ulatu 
teatud liinides Tallinnast välja. Isegi, kui 
pole säilnud füüsilist talukohta või sugulasi 
seal, on säilinud teadmine, on säilinud side, 
teatud pärimused on sealt, kas või niipalju, 
et üks kord lastega sinna sõita ning seda 
kohta näidata. Kuid seal lähedal on ka kusagil 
ajaloolised pühapaigad. Kui sealt otsida 
üles läte või hiis või üksik püha puu, siis 
see on koht, mis võiks inimesele vaimses 
mõttes pakkuda turvatunnet, sidet ja tuge, 
mis ei kao ära. 
Aga kel pole juuri, need peaksid Tallinna 
lähiümbruses või suvekodus soovitavalt 
ajaloolise pühapaiga leidma. Jägala külas on 
Pärnamäe hiis, esimese Eesti vabariigi ajal 
küll suur osa sellest raiuti maha ja allikas 
künti kinni, kuid säilinud saluke on võimas. 
Lehmja tammik on samuti Tallinna külje 
all, Saula siniallikad. 
Aga ma mõtlen, et kas Tallinnasse on 
lootust luua looduslikku pühapaika. On ta 
üldse jätkusuutlik? 
Küllap ta on, linn on nii kaua püsinud. 
Ta on püsinud ainult tänu naftale. Kui maaõli 
lõpeb, lõpeb ka suurlinn. 
Ma arvan, et peab lähtuma hetke olukorrast. 
Praegusel ajal elab palju inimesi 
linnas, nende koht on siin. Ja usk võiks 
ehk kohanduda vastavalt. 
Pühapaigad on maausust ainult killuke, aga 
maausulisel on muudki olulist – pärimuse hoidmine: tavad, traditsioonid, keel isegi. 
Me ei saa kõike panna ühele pühapaikade 
kaardile. 
Heiko: Kas Tartus Toomemäel ei üritatud 
midagi sarnast teha – luua pühapaika? 
Ahto: Jah, Tartu koja vanem Ülis Sõukand 
tahtis Toomemäele kujundada avaliku 
loodusliku pühapaiga, maausuliste ja loodususuliste 
jaoks. Aga linnavalitsus leidis 
kahjuks, et see ei ole sobiv koht. Mõniteist 
aastat enne seda püstitasid noored sinna 
maajumalate kujud, kuid need langesid 
elusõnalaste kirve all. Vaid kirjanik Jaan 
Kaplinski võttis seda sallimatusest tingitud 
vandalismiakti avalikult hukka mõista. 
Helen: Millistes hiietes kõige rohkem 
käiakse? 
Kõige rohkem käiakse neis, mis on kujunenud 
turismiobjektideks. See on seotud 
nende loodusliku väega, neid on hea vaadata, 
seal on hea olla, sinna on lihtne ligi pääseda: 
Taevaskoja, Kaali, Ebavere hiiemägi. 
See viimane on nüüd ka lagastamisel – sinna 
arendatakse spordi- ja puhkekeskust. 
Palju päevas inimesi käib neis paigus? 
Tuhandeid inimesi. 
Seal käiakse ainult käimise pärast: vaadatakse 
ära ja sõidetakse tagasi. Kõik 
lihtsalt teevad nii, muud seal pole. 
See omadus on ka ajalooliste hiite jures, 
seal käiakse, sest kõik käivad. 
Üks näide. Kümmekond aastat tagasi 
olime Saaremaal Pöide kihelkonnas Tumala 
hiiemäel. Seal asub kõige tuntum lohukivi. 
Olin seal pildistamas, kui sinna tuli üks jutukas 
elav mikrobussitäis inimesi. Ma põõsaste 
vahelt vaatasin – mehed ruttasid sinna kõige 
esimestena, õllepurgid käes ja valasid kivile 
õlut. Nad käitusid tegelikult nagu maausulised: 
andsid pühas paigas kivile andi. See tuli 
neil loomulikult, ei mingit tseremooniat: 
lihtne liigutus, aga sügavate juurtega. Kui 
räägime turistidest, kes seal käivad – neil on 
juured, kas või teadmatult kantakse endas 
teatud hoiakuid ja traditsioone. 
Aga valged ameeriklased on järelikult 
juurtetud, mis siis neile jääb? 
Nad lähevad sinna, kuhu loodus kutsub, 
lähevad omal moel. Nagu juurteta eestlased 
läheksid. Paluküla hiiemäele suusakeskusse 
suusatama. Kui sul pole juuri, siis 
ikkagi looduse vägi tõmbab sind sinna, kus 
on vägi, aga sa käitud seal võib-olla mitte 
kõige õigemini. 
Vahel pühapaigad kutsuvad esile imeliku 
agressiivsuse. See on tõsi. Seal on lõhutud 
ja kaevatud kuidagi imelikult, oleks 
võinud kõrval kaevata, aga on mindud just 
hiide. Meie hiiepaigad tõmbavad ka muust 
rahvusest inimesi ligi. Miks – sest seal on 
hea olla neil. Kuid see vallandab neis mõnikord 
ka mingi agressiivsuse, mis sunnib 
lõhkuma, sunnib käituma teisiti kui tavaolukorras 
käituksid. Hüpotees on see, et 
võib-olla selle koha vägi paneb inimese, kel 
pole pärimust, käituma agressiivselt enda 
suhtes. Paik võib seda soodustada. See teatud 
seaduspära on tõesti märgatav. 
Kaua sa ise oled hiites käinud? 
Teadlikult 20 aastat. Ma elan praegu Asulas, 
mida nüüd nimetatakse Aseriks. Ajalooliselt 
on see Meriküla, mis hävitati, et 
tehast ehitada ja savi kaevandada. Minu 
emapoolsed juured on seal väga sügavalt 
Mahu kihelkonnas. Olen üles kasvanud 
talus ning aja jooksul mõistnud, et see talu 
oli väga traditsiooniline, selle elulaad ja 
kultuur on nüüd ka minu ja mu laste näol 
hoitud. Mu kodu on loonud maailmavaatelise 
põhja, mis on aidanud olla väga avatud 
hiite teemale näiteks. Ma töötasin väga 
noore inimesena Rakvere muuseumis. 
Ühel hommikul tuli üks vanahärra sinna, 
Helmut Eelstrok, muinsuskaitse tegelane, 
selline sädemega inimene. Viru-Nigula lähedal 
on Tammealuse hiis, kus rahvas käis 
koos veel enne Teist maailmasõda, ütles ta. 
Vanahärral oli nägemus, et tulevad noored 
ja toimub tõrvikutega rongkäik hiide! Seda 
pole siiani tehtud, aga see mõte on väärt 
meelespidamist. Aga ta ajas asja niikaugele, 
et mina muuseumi esindajana läksingi kohale 
ja külanõukogust tuli ka inimesi. Leidsime 
selle koha üles ning hakkasime seda 
taastama. Tol ajal mõtlesime, et taastamine 
on võimalik, et kui on hävitatud, siis saab 
ka taastada. Esimene suur avalik sündmus 
oligi hiietammede istutamine. Televisioon 
ja paarsada inimest oli kohal. 
Hiljem hakkasin seda teemat uurima, et 
küsimused saaksid vastuseid. Siis sain teada, 
et hiis ei tähenda reeglina tammikut. Et 
hiit ei taastata, vaid hiis taastub ise. Hiis on 
looduslik nähtus, millel inimene lubab olla. 
Ja kui me üritame hiit istutada, siis on see 
vägivaldne sekkumine, ta pole enam looduslik, 
ning selle koha vägi ei pruugi tulla 
esile. Veel kord agressiivsusest hiites – 
enamik hiiepaikadest on haavatud, on hullult 
räsitud, aga niikaua, kui seal on viljakat 
pinnast, mis saab kasvatada rohtu, põõsaid, 
puid, on ta taastumisvõimeline. Kuna aga 
need paigad on saanud haiget, äkki sellepärast 
inimesed hakkavad seal agressiivselt 
käituma. Kui paik on võimas, heas korras, 
siis see rahustab maha, teeb inimese puhtaks. 
Meenub praegu Taevaskoja kuusemännimets. 
Võimas tunne paneb seal inimese 
teistmoodi käituma, rahunenult. 
Aga seal on palju turiste… 
Jah, füüsilises mõttes on ühel paigal talumisvõime, 
aga ka vaimses. Kui kirikusse 
läheksid inimesed, kes ei hooli, käituksid 
valesti, mis siis saaks? 
Kirik kannataks samuti. Aga mis on Su 
ideaal sinu tegevuses, mis võiks Eestis 
olla, kuidas rahvas võiks olla? 
Iga eestlane sõltumata oma poliitilisest või 
usulisest maailmavaatest peaks tunnistama, 
et meie esivanemad on need, kes nad olid – 
tuhandeid aastaid looduse, loomausku, maausku. 
Esivanemate pühad paigad on hiied. 
Iga enesest lugupidav inimene peaks lugu 
pidama ka oma esivanematest. Kui mina 
maausulisena kiidan heaks kirikute korrashoiu, 
samamoodi võiks kristlane pidada 
tähtsaks, et hiied oleksid hoitud korras. 
Kes see eestlane on? 
Sõnaga eestlane meenub mulle ainult see 
uuseestlane, see uusasuniku mentaliteediga 
eestlane, keda kirjanikud, näiteks 
Tammsaare on loonud. Maarahvas on midagi 
muud, aga meie suuremad kirjanikud 
paraku reeglina ei väärtustanud põlist. See 
kirjanike loodud eestlase pilt on nüüd jõudnud 
meie minapilti. 
Näiteks, oled sa lugenud teost “Anastassia”? 
Ei. 
Teatud ringkondades on see kultusteos, mis 
jutustab ühest noorest naisest, kes elab koopas, 
magab karu kaisus, oravad toovad talle 
süüa. Gruusia venelane (Vladimir Megre – 
toim.) on selle kirjutanud. Väga ilus ju, mis 
seal raamatus on kirjutatud, aga inimesed 
võtavad seda tõe pähe. Tegevus toimub taigas 
kusagil hantide või manside või neenetsite 
maal, aga raamatus on ainus rahvuslik 
külg vene külg, põlisrahvusest ei sõnagi. 
Samas jutustatakse, et see kõik on olnud tuhandeid 
aastaid selles paigas nii! Kirjanik paneb 
teosesse selle, mis ta ise on. Aga põline 
on sealt puudu. 
Tunnen, et see pärimuse teema jääb ehk kaugeks teile – kui inimene ise pole pärimust 
uurinud ja lugenud, siis ta ei taju selle 
puudumist enda ümber. 
Ei, see on arusaadav, kui Sa räägid. Olen 
tavaline linlane, aga põlisest tunnen 
puudust kogu aeg. 
Ka sinus on põlist. Ma olen uurinud oma 
pere pärimust, küsitlenud ja jälginud selle 
pilguga omakseid juba paarkümmend aastat. 
Ajapikku olen mõistnud, et suurem osa 
sellest vanemast, põlisest teadmisest, mida 
inimene teab, ei vallandu küsimuse peale. 
See vallandub teatud aktuaalsetes olukordades. 
Selleks, et kirjeldada, peab olema 
kohal ja tundma ära. 
Igal aastal olen saanud emalt uusi uskumusi. 
Kõige võimsam näide pärineb eelmisest 
aastast. Ema peab väikest kartulilappi, 
möödunud suvel hakkas ta kõnelema, 
et naaberkülas Rannul on ilmunud välja 
kartulimardikad. Aga ta ei öelnud kartulimardikad, 
vaid et peaksime oma põllul 
vaatama neid elukaid. Et kas meil ka need 
satikad on. Ta ütles kolm-neli korda asja 
ümber. Teisitiütlemine – see on pärit juba 
kiviajast, kui usuti, et asja nimetamine toob 
selle kohale. Meile õpetati küll koolis, et 
vanasti rumalad inimesed uskusid nii. Aga 
tegelikult toimitakse selle järgi siiamaani. 
Kas usundina või keeleosana, ei tea. Aga 
see elab, see traditsioon. Kui mu ema seda 
mardikatega tegi, sain aru, et ta on ennegi 
nii teinud – ütleb ümber, et soovimatu 
olend, nähtus, jõud ei toimiks. 
Usundiloolasena võiksin öelda, et sama 
nähtust kohtab üle maailma. Enamik eestlasi 
on minu hinnangul ümberütlemise usku. 
Usutakse, et olendite vahel on nähtamatu 
side, et sõnal ja ennekõike nimel on eriline 
jõud. Teadus seda ei tõesta, aga see on teadmine. 
Usk sõna jõusse ja mittenähtavasse 
sidemesse on põhilisi asju loomausus. See 
on säilinud siiani ka Tallinnas. Kes arvab, 
et neil pole mingeid juuri, ma ütlen, seda 
pole osatud märgata. See on niivõrd põline. 
Igaühes meis on vana väga palju rohkem kui 
arvame. Ja see on suur õnn, et põhilisi asju ei 
osatud Eestis kõigil neil võõrvõimu sajanditel 
märgata ja hävitada, siis poleks paljudest 
meil tõesti enam mingeid juuri. 
Väike teejuht hiite juurde asub: 
http://www.maa vald.ee uudiste rubriigis 
sõnumina 15. juunist. 
Tähelepanu! Kuni oktoobrini kestab ka 
fotovõistlus pühapaikadest, kõigi fotod 
oodatud www.maavald.ee 
 |