Riigikontrolli auditis toodud tähelepanekud järelevalve kohta olid üldiselt õiged ja ka keskkonnainspektsioon oli nendest puudujääkidest teadlik. Auditi ajal oli mitmeid järelevalvet parandavaid abinõusid juba asutud ellu viima (audit käsitles aastaid 2005–2007). Kindlasti eeldab tõhusam järelevalve hästi toimivaid andmebaase ja tehnoloogilisi lahendusi, mille muutumine ja rakendamine võtab paratamatult aega.
Ühe põhiprobleemina oli auditis välja toodud kalapüügiandmete ristkontrolli puudumine. Tollane infosüsteem ei võimaldanud tõepoolest püügi-, lossimiste ega müügiandmeid omavahel võrrelda ja analüüsida nii nagu praegune infosüsteem. Võib veel lisada, et pärast uue infosüsteemi tarvituselevõttu on paranenud ka keskkonnainspektsiooni ja põllumajandusministeeriumi koostöö.
Kalapüügilaevade liikumist võimaldab reaalajas jälgida satelliitjälgimissüsteem, kuid varem ei saanud maakondade inspektorid seda kasutada. Nüüd saavad järelevalveinspektorid, samuti piirivalvurid ja põllumajandusministeeriumi ametnikud igal ajal teavet laevade liikumisest ja sadamasse tuleku kohta, mis loob operatiivse kontrollivõimaluse.
Auditis oli puudusena välja toodud ka see, et elektroonilise püügipäeviku projekti ei ole suudetud rahastada Euroopa Liidu kalandusfondi toetusel. Auditi kokkuvõtte tegemise ajal ei olnud Euroopast veel kindlat otsust tulnud, kuid nüüdseks on teada, et 90% elektroonilise püügipäeviku projekti kuludest katab Euroopa Liit.
Hindame keskkonnainspektsiooni võimekust teha järelevalvet terve Eesti merepiiri ulatuses täiesti rahuldavaks. Kõikides Läänemere-äärsetes regioonides on kasutada merekaatrid, mis katavad sise- ja rannikumere järelevalve vajaduse. Keskkonnainspektsioonil on piirivalveametiga sõlmitud koostööleping, mille kohaselt saame keskkonnajärelevalveks kasutada ka helikopterit. 2008. aasta lõpus valminud patrull-laevaga Valve tehakse järelevalvet nii Eesti majandusvööndis kui ka väljaspool seda ning see on Eesti järelevalve võimekust oluliselt tõstnud.
Järelevalvet on aidanud tõhustada ka üleminek valdkondlikule juhtimisele. Seda laadi ümberkorraldused tehti inspektsioonis 2008. aastal.
|