5/2009



Roheliste Rattaretke"Kuidas elad, Virumaa?"eelinfo

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

Artiklid
Hiina phadel mgedel

Algselt ilmunud serbia keeles 2005. a
ajakirjas Повеља, pealkirja all На кинеским
светим горама.
Inglise keeles ilmunud autori tlkes
aastal 2009.
Inglise keelest tlkinud Tuuli Seinberg,
juuli 2009.

Vajan mgesid ja merd nagu vett ja leiba. ppisin ujuma kahe- vi kolmeaastase poisina
vikeses Dubrovniku lahes hotelli Imperial juures, abiks ema ja kaks nsat pudelkrvitsat. Mletan seda vaevu, sellest rgiti mulle hiljem, ent hotelli aed on jnud meeldivaks mlestuseks, sest hiljem, 10 aastasena, pidasin ma seal edukaid kiirmaleturniire kohalike vanurite vastu. Hilise suveni ei suutnud ema mind ra kiskuda kiibitsejate ringist, kes mis oli ema jaoks
kige hullem mulle suitsu nkku puhusid.

Meri Dubrovniku juures on tne, kirjeldamatut vrvi. See lhnab mndide, seedrite ja soola jrele pikesest plenud selgadel ja reitel, seda eriti varasel htul, prast pevakuumust. Ometi on Aadria meri vaid uhke tiik, samas kui mujal leidub ookeane, lputuid randu, ettearvamatuid hoovusi ja tohutuid hiidlaineid, mis on seda paremad, mida suuremad
Mitu aastat prast seda, kui ma ujuma ppisin, ronisin koos vanematega Triglavi mele (Kolmepealine, krgus 2864 meetrit). Mu ema oli kogenud mgironija, inimene, kes oli julge ja parajal mral ettevaatlik. Ta petas mind mgedest sgavalt lugu pidama, ja mis puudutab koloogilist sdametunnistust (mida tema nimetas elementaarseks mgede etiketiks), oli ta aastakmneid ees praegustest peamiselt lnelikest, ultramoodsatest ja omaks vtmata jnud keskkonnakaitse vajalikkuse direktiividest.
Ema petas mulle teisigi mgedes kitumise reegleid, millest ks oli see, et ohutuse huvides ei tohiks suuri mgesid ritada ksinda ette vtta. Ilm vib kiiresti muutuda ja mgironija vib udus vi lumetormis hlpsasti ra eksida isegi siis, kui tal on kompass (kannan seda tnase pevani isegi linnades vtmehoidja kljes), vi siis jala vlja vnata. Veelgi enam, ksindus mehiiglasel olevat ka pshholoogiliselt kahjulik.
Ja kuigi austus ja armastus mgede vastu ning paras ports hirmu on mul juba ammuaega veres, ei vtnud ma ema manitsust kaaslaste kohta kuulda. Mgi on minu jaoks olnud alati paik, kus mtelda, mitte vestelda, kus teha mrkmeid, mitte visata nalja, kus kokkuleppimise ja lbirkimise asemel langetada sltumatuid otsuseid ja olla vahetu. Sisedialoog on mel olles minu jaoks olulisem kui avalik. Ma eelistan kurnatushetki mitte jagada; kui sul pole kedagi, kellele toetuda, on oluline vastu pidada ja endast ilma kellegi toeta kik anda. Mgironimine on vabadus sotsiaalsetest sidemetest, rmuslik individualism, mida on ka ksinda ujumine Vaikses ookeanis, California rannikust kilomeetri kaugusel, kus soola ja lainete vrskelt kugistatud rannajrsakud muutuvad tibatillukesteks.
Merepinnast krgemate meetrite arvu erinevus on kahvatu viide kigele, mis lahutab orge krgustikest, rkimata siis mgedest. Tasandikelt, laiade jgede krvalt prit inimesed peavad mgesid tihtipeale hdade allikaks tormid, udud, leujutused, laviinid, hundid. Samas need, kes ronivad les, vi vhemalt ronivad, peavad mnikord all-rahvast igavateks sipelgateks ja mesilasteks kaalutlevateks rahasstjateks, kel pole kujutlusvimet ega ngemust, kes kardavad riske. Nad paistavad suisa koledad, nood all-inimesed, sehkendavad siin ja seal td teha, paksud ja aeglased oma masajate lehmade, hrgade, traktorite, autodega. Isegi kui oled orust prit, muutud krgematele nlvadele judes teiseks inimeseks ehk mitte kll paremaks selle sna jumalikus thenduses, ent tervemaks ja sltumatumaks, sakamaks. Ja mis sellest, et mletad lammaste nimesid paremini kui su ametivennad madalmike tavernides? Tegelikult pelgavad kaaslased sind isegi veidi su ngu on pronksjaks plenud, sa oled liiga terve, sa oled muutunud tugevaks ja pisut vraks. See on see ebaloomulik ksindus, selge see.
Krgendike karjused ja neist mduvad mgironijad, kes suunduvad les ja alla, peavad ksteisest vga lugu. Tundsin seda Kaukasusel, Atlasel, Sharal, Islandil, Siinais, Andides. Karjused ronivad harva tippu nad on raskustest teadlikud ja neil pole selleks vajadust. Mgironijad arvavad, et isegi parim jogurt muutub ksluiseks ning et madalmikud ja krgendikud moodustavad kompromissi. Sgaval hinges kardavad nad, et nende vaim ei peaks isegi ndalat ksi lammaste keskis vastu. Tegelikult on aga nii, et nii mgironijad kui karjused on fanaatiliselt visad.
Asi on ilmselt selles, et mgikarjustel on range kitumiskoodeks ja omavahelised suhted. Paljud asjad on ilmselt peaaegu rgselt paigas: mida jagada, mil mral end teise eest ohverdada, mida andestada ja mille eest karistada. Millal on thtis veri, millal sprus. Millal headus ja soojus ning lbi nende kujunenud maine. Aga ma ei tunne karjuste ksukoodeksit. Tunnen vaid mgironijate kirjutamata reegleid.
Mgi on hea tsklite ja kontrastide metafoor. Et laskuda, tuleb les ronida. Ja vastupidi. Ja vastastikku phjuslikult. Et teliselt rmu tunda naisest, lapsest, toidu all lookas lauast ja soojast sngist, kui vljas ulub tuul, peab esmalt kogema vrreldamatult tugevamat tuult, mis pooljtab srmed, nina ja varbad. Et mista teliselt oma lapse hinge, peab esmalt tundma hirmu ootamatult puhkenud tuisu ktte eksimise ja pevase poolhmaruse ees, kui on kll valge, aga vljapsu ei ole. Pole kerge taluda phitdesid puudutavat eneseksitlust, mida mgi, ksindus ja tohutud pingutused inimeselt nuavad.
Isegi kui mgi ei sisenda sinusse lapse headust ja munga isetust, muudab see vhemalt ajutiselt hinge stumaks nagu lehe, mida on pleegitatud mgede selgeimas ja kiireimas kevadises ojas.
Vib elda: Hiina med = Tao, tee. Hiina sna Tao ei saa serbia ega inglise keelde tlkida teisiti kui Tee, mis, nagu seda kirjeldatakse alustekstis Daodejing (autor Laozi), on kik; eesti keelde on see leidnud tee ka kui kulg. Suurel mral sisaldub see Wuwei phimttes ra hakka loodusele vastu. Erinevalt peaaegu sama iidsest mttessteemist, mida on kirjeldatud teoses Vesteid ja vestlusi (tekstikogumik, mille panid kokku Konfutsiuse jngrid. Konfutsius on Kong Fuzi ehk Kong (perekonnanimi), see vana, kuulus ja pedantne petlane), on Tee inimolendite suhe kogu loodusesse, mitte konfutsianistlik mratlus inimesele ette nhtud kohast ja kitumisest perekonnas ja hiskonnas.
Tao on Ur-(Tee vi rgne Tee vi Algne Tee vi Universaalne tee. Vi isegi Ainus Vimalik Tee.
Sestap ma ronisingi hele Hiina viiest phast Tao mest.
Hiina kige iidsem osa on phjas, Kollase je (Huang He) orus. Sellel tohutul Draakonimaal on jrgmised med: Song Shan keskel, Huan Shan lnes, Heng Shan phjas, ja veel ks Heng Shan lunas; kigist phim Tai Shan on aga idas.
Tai Shan, minu valik, on Shandongi provintsis, kust on prit nii Konfutsius kui shantungsrgid. Kollane jgi on tuhandeid kordi oma voolusngi muutnud ning Bo Hai laht, veekogu, kus Kollane meri vtab vastu Kollase je delta, on mnedest iidsetest paikadest sadu kilomeetreid kaugemal. See delta, Hiina Ur-vagiina, on Jaapanile liiga avatud. Jaapanlased tungisid selle kaudu Hiinasse ja viisid palju vrtuslikku minema. Jaapan pole iial end vargaks ja tusikuks tunnistanud. Ent peaaegu kik, mis on Jaapani kultuuris parimat, on vaid millegi Hiinast prineva koopia. Avaldasin 1991. aastal he ingliskeelse soneti Hiina ja Jaapani suhete kohta; neid 14 rida lugedes on oluline meeles pidada, et kik Jaapani zeni phited prinevad Hiina chan-budismist (mida on omakorda mjutanud Tao phimtted):

Zen sureb

Kivid triivivad mdetult ja mttevabalt
kiviklibutiigis,
mille huumorivaene pind on rehitsetud nii
siledaks.
Kivi istub klibuvoogude lainemurrus terve igaviku, aga siis hakkab

sadama. See vihm on kerge ja isepine, ent
juab aegade lppu kindlamalt
kui kaljud. Vihm paneb vohama
umbrohu, mis katab ja nestab

kaljud. Pedantne kiviaed,
bonsai, zen koan kik
segipratud ja lahustumas

vanades, tarkades vihmades
Keskmisest Riigist, mis kustutavad
tusva pikese Ryoanjis.

Kuigi Hiina ajaloos on olnud perioode, mil ks religioossete uskumuste kogum valitses teiste le, on Hiina peamine filosoofiline ja religioosne tunnusjoon San Jiao Fa Yi - kolm petust suubuvad hte (see thendab taoism, konfutsianism ja budism; sarnaselt valitseb ka Jaapanis ldjuhul harmoonia plise shintoismi ja sissetoodud budismi vahel, kuigi on olnud ka teravate konfliktide perioode).
Pidasin pevikut, kus mned sissekanded on inglise ja mned serbia keeles. Neljapeval, 22. aprillil 2004. aastal kirjutasin nnda:
Kui jalutan linnas (Taian), tajun selle kohal kummuvat Tai Shani. See ei maga iial. Mgi on vaid 1545 meetri krgune, ent tipp on lhedal, linnakeskusest vaid 8 km kaugusel. Siluett on phja pool nhtav igast suunast. Me pidev ligiolu meenutab mulle tunnet, mida kogesin 2002. aasta augustis, kui Fuji-Yoshida linnas psis Jaapani pha ja tohutu vulkaaniline hiid Fuji (3800 meetrit) mitu peva mu silme ees, enne kui suhteliselt nrga taifuuni ajal sellele tusin. Taiani vikesed pargid, kord ja naeratused meenutasid mulle Fuji-Yoshidad. On see sltuvus turismist vi phade mgede maagiline mju?
Hilisel prastlunal avastan taoistlik- konfutsianistliku Tai Miao templi lhistelt vluva tnavaturu. See kulgeb mda tnava keskjoont ja sel on valgest linasest varikatused. Ostan kgivilju, puuvilju ja saiu ning istun siis kivile, selg templi poole, ja vaatan mugides les Tai Shani poole. Templi juurest viib tnav les me poole, sirge nagu nool. Lugematud Hiina keisrid ja nende loendamatu kaaskond alustasid sellelt tnavalt tusu Tai Shanile otse loomulikult tassisid kandjad neid kallilt ehitud toolides vi baldahhiinvoodites. On kirjutatud, et tseremoonia- rongkik ulatus mnikord katkematult templi juurest metipuni, olles seega 8 km pikk
Kui udne oleks olla Hiina keiser ja mitte iial ksi olla. Aga ega minulgi kerge pole. Kui ritan rahumeelselt sa paprikat (pigem le phitud, mitte pestud), sibulaid ja saiu, sagib mu mber rahvahulk, erinevate inimeste ja laste summ. Kik nad askeldavad millegi kallal, sihitu pole pea keegi. Selline rahvahulk on tpiline. Valgeid peaaegu ei ole; taipan, et Pekingist lahkumisele jrgnenud ndala jooksul pole ma kohanud htegi valget inimest (muidugi on paljud hiinlased vga valge nahaga, aga see ei tule arvesse). Paljud mlemast soost inimesed, just nooremad, tervitavad mind hello!ga (vlismaalaste kige vihatum sna Hiinas), vi siis upitavad end hbitult le mu lgade, pressides pris ligi, isegi noored naised, et nha paremini, mida ma loen, mida sn vi mida olen pildistanud. Nad pole vargad, kerjused ega veidrikud. See on stu, lapselik ja halbade kavatsusteta ometi on sellele vaatamata vaja suurt kannatlikkust, et mitte halvasti kituda. Esmalt tuleb teadlik olla oma vsimusest, mis on mgedes tiesti erinev kigest muust. Seejrel tuleb teadvustada, et selline hiinalik kitumine tuleneb sellest, et nad on euroopalikust privaatsusideest ja omaette olemise vajadusest tielikus teadmatuses vi eiravad seda. See ei saa olla kommunistliku Hiina saavutus, ilmselt on hiina keeles laiad rahvamassid alati olemas olnud; ja kes teab, mis arvamusel on selles suhtes hemast hem mandariini klass.
Mnikord, kui olen vsinud, nljane, higine, vib juhtuda, et reageerin 101.
hello!le jrsult, et toon lakkamatule lmmatamisele vastukaaluks kuuldavale jmeda kommentaari. See on mingisugune katarsis. Enamasti teen seda serbia keeles, snadega:Ajde, uti ve jednom, majmune! (No kuule, ahv, ra luga!). Serbia keeles, et inimesed ei saaks minust aru ega solvuks. Ometi ei tee ma seda silmakirjalikult, vltsnaeratusega; otse vastupidi, ma lasen neil nha oma viha ja tdimuse tismahtu.
Sellele vaatamata ei vihastanud mitme kuu jooksul kski hiinlane minu peale ega rkinud minuga ebaviisakalt, mis on peaaegu uskumatu. Ometi on nad erinevalt jaapanlastest suutelised ka negatiivseid emotsioone avalikult vljendama. Mnikord lks mu viha kiiresti le naeruks, kui mnel hiinlasel nnestus mu serbiakeelseid snu jrele korrata. Vib-olla tuli ta sja Uus-Belgradi tohutult hiina kirbuturult?
Leidsin suhteliselt hlpsasti mnes urkas yang-ba ehk internetibaari, kus ei mdud ei teed ega lut, kohvist rkimata, ent kus sai vrskenduseks termosest tasuta kuuma vett. Aith, andke aga siia, olen sellega harjunud. Ja ka henduse tasu oli ige 1.50 jaani, umbes 19 USA senti. Sel yang-bal on ingliskeelne nimi Miljard inimest internetis, mis vib sna tenoliselt mitte-nii-kauges tulevikus viidata ainuksi Hiina netikasutajatele.
Kui yang-bast lahkusin, oli juba pime. Ngin lbi puudelatvade Phjanaela all Tai Shani siluetti.
Nd on kell 22.30. Saiad on maitsetud, aga millised paprikad! Rammusad, mned teravad, erinevates erksates vrvides. Millised tomatid (kpsed, vaimustava lhnaga, ent samas kvad), millised sibulad (suured, tiuslikult mmargused nagu sibulad peakski olema!). Kik see maksis vhe ega prinenud ilmselt mnest Hollandi kasvuhoonest. Mul on raske seda tunnistada, aga need Hiina kgiviljad on isegi paremad kui need, mida pakutakse Belgradi Bajloni avaturul, minu Dositejevas asuva kodu lhedal. Ja siis need suured, magusad aprikoosid ja valged mahlased virsikud ja nektariinisort, mida ma pole iial varem ninud. Ja kes pole veel aprilli lppki. Aga Tai Shan asub 37. paralleelil umbes nagu Sitsiilia; ehk selgitavad see ja Hiina iidsed aianduskogemused olukorda.
Pilvi ei ole. Homme tuleb ilus pev. Liiga ilus palav! Igal juhul ronin ma mele.

Reede, 23. aprill
Kirjutan hilja htul oma toas (nr 301) Shenqi Binguanis. See on Tai Shani kige luksuslikum hotell, see paikneb kohe pris tipus asuva Nefriitkeisri templi all. Hotell on kallis, ent kuidas see vikski seda mitte olla, kui absoluutselt kik siin on inimeste seljas les tassitud, les 6000 trepiastmest, mida mda ma ise tna tulin. See thendab, et iga nael, klmkapp, fuajee marmortahvel, voodi ja lhter on les toodud inimtugu koormaloomade abil! Siin on ka kisraudtee, mida mda saabuvad tipust pooleteise kilomeetri kaugusele vanad, ndrad ja laisad, ent see rajati hiljem kui enamik hotelle, vrastemaju ja poode ning palju hiljem kui arvukad templid ja kloostrid, mis mbritsevad Tai Shani tippu; pealegi ei veeta sellega peale inimeste suurt midagi
Ngin ronides mitmeid kandjaid (bian dan = mees kepiga). Kui tegu pole just veel suurema kandamiga, ttavad nad ksinda. le la on bambustoigas, mille ees- ja tagaotsas ripuvad tavaliselt kastid, kotid ja uskumatut mtu pakkimata esemed niteks veeboilerid. Jlgisin neid vga thelepanelikult: nad on vni paljad (pev oli kuum, le 30 C), toetavad parema kega toigast ja annavad vasaku kega hoogu. Nad ronivad jrjest, peatuvad haruharva ja nende ronimises on midagi peatumatut, muusikalist, igavikulist nad on inimkannatuste, vastupidavuse ja eeslit, ent samas ka vastupidamisele ja vidule suunatud sihikindluse kuvand ja metafoor. Nende pilk on enamasti suunatud jrgmisele astmele, ent kui meie pilgud kohtuvad, on ngu vaid haruharva ilma naeratuseta. Ometi pole Tai Shanile ronivate hiinlaste jaoks bian dane olemas. Nad seisavad sageli kandjate teele ette, et ksteist pildistada, vljagi tegemata sellest, et need vaesekesed peavad mber nende piinarikka ringi tegema.

Ksin endalt korduvalt, kas selline thelepanematus endast vaesemate suhtes on mingi ldine inimlik joon vi siis Hiina konfutsianistliku vi kommunistliku hierarhilise julmuse peegeldus? Ninud mgedes suhtumist kandjatesse, polnud ma llatunud, kui ngin jrgmisel peval linnas arvukaid plakateid, millel Taiani linnaisad soovisid kas rhutada elanikkonna htsust vi siis pdsid klaliste soosingut ngin plakatitel tihedat toigastega kandjate massi ja iiveldamaajavalt silmakirjalikku teksti hiina ja inglise keeles: Koos oleme me tugevamad!. les suunatud pilguga kandjad paistsid nii nnelikud. Teisisnu olid linnaisad nende higiste ja lookas kehadega mingil viisil ks.
Vga vhe sellest, mida olin ninud ja tundnud varem sama krgetel mgedel vljaspool Hiinat valmistas mind ette selleks, mida ngin tna siin, vlja arvatud prastpoole, kui avanesid avarad vaated. Esiteks ronitakse siin tihedalt meklje ligi hoidvate kitsaste radade asemel mda lputuid, laiu graniitastmeid, mis on kivvi raiutud udse orjat abil nagu Egiptuse ja Mehhiko pramiidid. Treppidel on ka puhkepaiku, ent trepi eesmrk oli kahtlemata see, et keiserlik vi kloostrist prit klaline kantaks vimalikult auvrselt ja vheste knakutega taevasse.
Veelgi enam, Tai Shanil tungleb mgironijaid ja palverndureid (mlemad vljendid peaks olema jutumrkides). On lapsi, vga vanu inimesi, armastajaid ja kike inimsoolist (loomi siin ei ole). Enamik inimesi kannab linnariideid ja tavalisi vi spordijalanusid. Milleks on neil vaja matkajalanusid, kui trepp on graniidist? Et paljudel pole seljakotte nagu minul, vajavad nad toitu ja jooki. Sellele eesmrgile on phendunud terve armee mjaid, kes hulguvad ringi ja ttavad kioskites. Ostsin helt palvernduri kepi. Kui suveniirid ja pudelivesi vlja arvata, on kige populaarsem kaubaartikkel mnguasjad, millest mitmed on hbivrselt ja pealetkkivalt lrmakad. Laat mel! See on kll odav laat, ent siin ei loobita prgi peaaegu ldse laiali, sest madalapalgalised vormirivastes mjad korjavad kik jtmed kiiresti kokku. Suitsetamine on keelatud ja ainult ksikud sltlased julgevad isule jrele anda, salaja.

Slitatakse aga mrksa avalikumalt. Hiinlased igas vanuses mehed ja vanemad naised le kogu Hiina on kurikuulsad ja hbitud slitajad. Slitamine, millega kaasneb hlekas kurgu puhtaks rgistamine, on nii rituaal kui ka intensiivne fsioloogiline vljapurse. See ning autojuhtide ja ratturite prased sidukombed ei tmba just ligi vlisklalisi, kes peaks saabuma 2008. aastal olmpiamngudele. Mletan hsti, et 1980ndate keskel paigutati Hiina linnade tnavatele sljekausid ja hoiatused. Sarnaselt teistele kampaaniatele (millest mned olid Mao-stiilis, palju ohtlikumad) thistati seegi kampaania ilmselt siis, kui Hiina hines entusiastlikult globaalse kapitalismi tsirkusega. Pean tunnistama, et minu meelest on slitamishl pisut ebameeldiv, kuigi mitte ebameeldivam kui mitmesugused valjud helid, mida tuuakse sageli kuuldavale USAs, kui kugistatakse hamburgereid (telekomdiates ja -reklaamides ning priselus).
Kige ilusam pilt, midagi maagilist ja ajatut, mida tna Tai Shanil ngin, ei avanenud peatrepi juures. Tuli pisut allapoole laskuda, letada oja kivist sild ning ronida seejrel umbes poolteist kilomeetrit jllegi mda kiviastmeid, ent palju kitsamaid. Nii judsin Suutraga Kivikanjonisse. Seal oli vhemalt 300ruutmeetrisesse valgesse ja siledasse graniitpinda graveeritud kuulsa Teemantsuutra tekst. Punane ilukiri on nii peen ja rn, et vtab hingetuks. Sujuvalt laskuvat looduslikku platood mbritsevad puud ja pstised, piklikud siledad kaljud, millele on graveeritud seda maagilist paika klastanud Hiina keisrite snad. Ka Konfutsius kis siin Tiirutasin mber Suutra, viimaks ometi tiesti ksinda. Sgav vaikus kestis kakskmmend minutit, ja siis, tkk aega enne seda, kui trepile ilmus 40 lapsest koosnev vgi koos oma (naissoost) petajaga, hakkas kostma laste kisa. Vestlesime lastega naeratuste ja lugematute hello!dega. Ja tegime otse loomulikult pilte, esmalt kik koos, ja siis pildistasin mina neid mind pildistamas. Need poisid ja tdrukud olid nii armsad, umbes sama vanad kui minu poeg, 9aastane Dushan. Ja nagu kikides koolides kogu maailmas, ronisid siingi poisid puude otsas ja kitusid nagu thtsust tis ahvid, samal ajal kui tdrukud lobisesid ja petajatele klje alla pugesid.

Konfutsius sndis samuti Shandongi provintsis Qufu linna (klastasin seda hiljem) lhistel, Tai Shanist umbes 100 kilomeetrit lunas. Elanud umbes seitsmekmne aastaseks, suri ta 9 aastat enne seda, kui iidse tarkuse teises res sndis Sokrates ja veelgi hiljem sai alguse Siiditee. Arvatakse, et Kong De-cheng, kes 1940. aastal pgenes Taiwani, oli Konfutsiuse viimane, 77. otsene meessoost jreltulija ning et see on (oletatavasti) Hiina pikim dokumenteeritud sugupuu umbes 25 sajandit. Pika feodaalse ajaloo jooksul said mitmed Konfutsiuse jreltulijad arvestatavaid privileege, mille seas oli ka Yan-Shengi liku prandtiitel. Ja kui Konfutsiuse jreltulijad said rikkaks ning rajasid tema ja enda auks Qufusse suurejoonelise templi ja palee (kuna Konfutsiuse ja tema jngrite kuulutatud sotsiaalsete ja peresuhete ssteem oli Hiina keisritele poliitiliselt sobiv), oli ta ise oma eluajal vaene ja tundmatu. Vana lugu, antud juhul testi vga vana. Loo teine osa ilmub Loodusesbra detsembrinumbris.



Vladimir J. Koneni
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?
E-posti aadress:
Liitun:Lahkun: 
Serverit teenindab EENet