5/2012



Roheliste Rattaretke"Kuidas elad, Virumaa?"eelinfo

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

Reisikiri
Krokodill sb poisi, et teha temast mees

Sepiku jgi voolab le tuhande kilomeetri ulja serpentiinina lbi mgede, troopiliste vihmametsade ja soomaade, suubudes lpuks Paapua phjarannikul mllavasse Bismarcki merre. Sepiku je kaldapealsed on kui elav antropoloogiamuuseum, siinsetel jekallastel valmistatakse niteks krokodillirahva noormehi endiselt ette omalaadse initsiatsiooniga.

Kuigi tnapeval liiguvad edumeelsemad kohalikud Paapua Uus-Guineal juba motoriseeritud kanuudega ja kannavad lnelikke riideid lhikesi pkse ja T-srke , siis sellest ei maksa end sugugi eksitada, eluviis ja kombed on endiselt paljuski samad mis nende esivanematel sajandeid tagasi.

Vaikse ookeani saared on olnud lne
misjonride vljarnde ks kunagisi
sihtpaiku, misjonride otsesel mjutusel
on mned olulised kohalikud tavad
siin ka muutunud, niteks on kadunud
peakttimine ja inimliha smine.
Ent vaatamata sellele, et kristlus on
segunenud vanade uskumuste ja
kommetega, on silinud paljud iidsed
rituaalid. heks selliseks on initsiatsiooni
riitused.
Krokodillirahva nahamustrid
ks eredam initsiatsioonirituaalide
piirkond Paapua Uus-Guineas on
Sepiku je realad. Sepiku inimesed
on tsimeelne krokodillirahvas,
ammutades krokodillidest kui maagilistest
loomadest suurt hingelist judu.
Kesk-Sepiku aladel viiakse veel tnini
lbi initsiatsioone ehk meheks saamise
riitusi, kus noorte metsaelanike rinnale,
seljale ja reitele ligatakse sadade
ligetena krokodilli nahka imiteeriv
reljeefne muster. Tulemus on kunstiprane,
aga teostusviisilt teliselt
brutaalne vaatepilt, viks isegi elda,
et piinamine. Meie kui valgete inimeste
jaoks on selle protsessi jlgimine
vgagi kainestav, tuues sind samale
tasandile kohalike inimeste elu-oluga,
kik see on niivrd ehe kogemus, et
puudutab kaugeimatki sdamesoppi ja
paneb le keha vbelema.
Initsiatsioon: krokodill sb poisi
Initsiatsiooni eesmrgiks on lahutada
noored mehed lplikult kigest, mis
on naiselik ning taassndida lbi iidse
riituse tiskasvanud mehena. Selleks,
et saada oma klanni tisiguslikuks
liikmeks, tuleb lbi kia mitu etappi.
Enne nahalikumist tuleb mnda
aega elada eraldatuna hingedemajas
Haus Tambaranis. See on pha
koht, kus isa ja ema vennad ehk onud
sosistaval hlel petavad klanni sugupuud,
laule, kombeid, tavasid, mte ja selgitatakse hingedemaja iga kujutise
ja objekti thendust. Veel sajand tagasi
tuli eralduda kaheks aastaks, aga ajad
muutuvad ning tnapeval piirdutakse
kahe kuuga. Eraldatuse ajal peavad
noorsandid taluma palju alandusi, neid
koheldakse kui naisterahvaid ning
sunnitakse jrgima mitmeid tabusid.
Nad ei vi vaadata ega rkida naisterahvaga,
kes mdub hingedemajast;
nad vivad asuda vaid hingedemaja
lnepoolsel kljel ning ei tohi istuda
toolil ega pingil, sest idapoolne klg
ning pingil istumine on meldud juba
kpsetele meestele. Kui riitusele
toodu soovib minna tualetti, siis peab
ta end katma tielikult linadega, et
naised ja lapsed teda ei neks; ses ei
tohi puutuda nppudega toitu, selleks
tuleb kasutada abivahendeid ning veel
enam, ta ei tohi puudutada ka iseennast;
meheks muudetav peab jrgima
kindlat dieeti. Reeglite rikkumist karistatakse
ning tabude rikkumine vib
thendada kige kohutavamat surma.
Kigel on siin nii oma spirituaalne kui
ka praktiline thendus. Kindla dieedi
jrgimise eesmrgiks on nn nuumamine,
sest vastavalt metsaelanike
uskumustele sb krokodilli vaim naha
likamise ajal poisi ra ja oksendab ta seejrel vlja juba tiskasvanud
mehena. Rituaalsel nuumamisel on
ka praktiline thendus. Lisa rasvakiht
kehal vimaldab kiiremini ligata ning
aitab ka paremini valu taluda. Iga teralige
nahal on kui krokodilli hamba
hammustus ja kui kik liked tehtud,
siis tunneb ligatu, nagu suur krokodill
lamaks ta peal.
Palambei klas
Judsime prale prast kolmetunnist
pimeduses kanuutamist ja pooletunnist
jalgsimatka lbi troopiliselt
hlterikka vihmametsa. Meil oli
nne, et just meie matka ajal viidi siin
piirkonnas lbi selle aasta esimest
initsiatsiooni kolme meheikka judva
metsaelanikuga.
Initsiatsiooni lbiviimise koht asus
mnisada meetrit klast eemal ja siia visid tulla ksnes riituse juba lbinud
mehed ja valged turistid. Keskkond
ei olnud meie mistes kindlasti mitte
hgieeniline. Rkimata initsiatsiooni
lbiviimisest endast. Alasti noorsandid
suruti mberpratud paadiphjadele
lamama ning liked sooritati iletiteraga,
mida veel kmmekond aastat
tagasi asendas bambuseteravik.
Et veritseva kihi alt nahka esile tuua,
puhastati seda aeg-ajalt mrdunud
ktertikuga. Likamise protseduur
kestis paar tundi, mille jrel saabus
protsessi kige valulikum osa mudasesse
vette heitmine ja veriste kaltsudega
haavade hrumine. Seejrel
kanti haavadele li ja tagatipuks veel
muda. Just muda mjul nahk rritub
ning likearmide kohale tekib reljeefne
muster. Vapramad taluvad kike
seda vaikides, nrgemad vljendavad
ennast hlekalt. Mida rohkem
oigeid, seda suurem hukkamist,
viimast rhutatakse lbi ksmeelsete
naerupuhangute.
Likumine le elatud, talutati mehed
hingedemajja Haus Tambarani, kus
nad asetati trummigongide saatel
pidulikult lkke rde istuma. Kuumus
aitab leevendada valu ja soodustab
haavade kinnikasvamist. Valud taanduvad
alles mne ndala jooksul.
Initsiatsioon vib hbuda
Kaasaeg on aga tungimas ka Sepiku
rgsetesse soppidesse ja nahalikamise rituaal on tasahilju kaotamas oma
thtsust. See ei ole enam vaieldamatult
kohustuslik. heltpoolt seetttu, et see
on kallis pere peab maksma kahe kuu
sgi-joogi ja likamise kulud. Teiselt
poolt aga ha rohkem selleprast, et
noored lahkuvad linnadesse ning edu
linnakeskkonnas ei ole enam sellega
seotud. Kui klahiskonnas on initsiatsioon
eeltingimuseks, et lbi la
ja olla tunnustatud, siis linnades pole
selleks mingit vajadust.



Andrus Hiiepuu
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?
E-posti aadress:
Liitun:Lahkun: 
Serverit teenindab EENet