5/2012



Roheliste Rattaretke"Kuidas elad, Virumaa?"eelinfo

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

artiklid
Thoreau pevik 9. osas

1855
20. porikuul

Olen ndseks kokku kogunud ja halgudeks raiunud sna suure hunniku ajupuitu latte ja pikpuid, puutvesid ja knde kokku ehk koguni pool vi kolmveerand tervet puud. Seda paadiga kokku koguda ja seljas je rest koju tassida ning isegi lhkuda on palju toredam, kui mne talunikuga koormatie puude asjus kokku leppida ning siis hoopis lhkuda neid. Igal puul, millega kokku puutun, on oma ajalugu, mida halu kallal ttades loen. Ning kui puit talvehtul ahjus pragiseb, meenuvad mulle seiklused, mida seda hankides kogesin. See on kige huvitavam osa puu ajaloost. Vib-olla on ta olnud osa tarast vi sillast, ehk juuriti ta vlja raiesmikult ning sel on tule jljed. Kui ma puutki halgudeks raiun, uurin, mida vesi sellele teinud on, ning kui tegemist on knnuga, vaatan kummaliselt looklevat puusd, mis knnu nii paljudeks harudeks jagab. Ma mtlen, kuidas loomulikku mustrit ra kasutada, et kndu kige lihtsamal viisil tkkideks raiuda. Olen avastanud, et kuiv tammeknd lheneb sna kergesti piki diameetrit, kuid mitte sellega tisnurga all ega mda aastaringe. Sain paadile mned head kaared. Seega saan poolt oma puude vrtusest nautida juba enne, kui need riita laon; teine pool on aga vrdne sama suure koguse ostetud puidu koguvrtusega.
Mned mu tuttavad juurdlevad selle le, miks ma nii palju vaeva nen ja osa oma puudest suisa viis kilomeetrit mda vett vean, ning nad on ka mitmesuguseid phjendusi vlja pakkunud. Katsun neid meeleheitlikult ennast mistma panna ning tlen, et tegemist on sgavamttelise saladusega ja tuleb vlja, et just seda see ongi kuid olen siiski vihjamisi mista andnud, et ks phjustest on soov oma puud ise hankida. Nii pakub mulle samavrra rahuldust nii smine kui teadmine, et mu enda sk mind toidab. Tunnen ennast hsti nii htusgi ajal kui ka prast seda. Maailm ei saa kunagi teada, miks sulle ei meeldi, et su voodi sinu eest les tehakse miks oled ometi nii pikpine. Joon suurema mnuga vett, mida ammutan selgest allikast, kui seda, mida rpan hrrasmehe laua res uhkest karikast. Kige rohkem meeldib mulle leib, mille olen ise kpsetanud; rivas, mille olen valmistanud; peavari, mille olen ehitanud; kte, mille olen ise kokku kogunud. Minu jaoks rgib inimese kasuks alati teadmine, et ta on kunagi olnud vaene ja et ta sndis siia ilma tavaprasel viisil ehk mistab selle maailma keelt. Teatud filosoofide puhul on mul vaja kinnitust, et nad on hel hetkel olnud paljajalu ning nende jalad on valutanud; et nad on snud leivakoorukesi, sest neil ei olnud midagi paremat, ning teavad, kui magusad need olla vivad.

23. porikuul
Kastaniviljade aeg on kes. Vastu puud visatud kivi raputab viljad alla, nii et need vihmana sulle phe ja lgadele langevad. Et ma kivi ldse kasutasin, ei suuda ma aga igustada. Kohelda nii julmalt puud, mis meid toidab, ei ole stu, ei ole iglane. Kui mtlen sellele, et ma puu eluiga niiviisi lhendan ja ei saa seetttu ta vilju kuigi kaua nautida, ei hiri see mind otseselt, stuma meetodi valin ma puhtalt inimlikel kaalutlustel. Tunnen puule kaasa, ometi heitsin selle tve vastu piraka kivi, nagu varas ma ei ole mrva sooritamiseks liiga hea. Usun, et ei tee seda enam kunagi. Peaksime annid vastu vtma mitte ainult rnuse, vaid ka teatud alandliku tnulikkusega. Puid, mille vilju me ktte saada soovime, ei tohiks liiga jhkralt isegi raputada. Ajad ei ole praegu nii rasked, et mningase kiirustamise ja vgivalla andestada viksime. Meid toitva vi meile varju pakkuva puu asjatu vigastamine ei ole ksnes jhker see on suisa kriminaalne. Vib-olla on vanad puud meie vanemad ja meie vanemate vanemad. Kui soovid tundma ppida Looduse saladusi, pead olema inimlikum kui teised. Mte, et rvin puud vigastades iseennast, ei tulnud mulle siis phe, kuid mu teguviis mjus mulle nii, nagu oleksin visanud kiviga olendit, kes on vimeline valu tundma isegi kui mitte nii teravalt nagu tunnen seda mina, on siiski tegemist minu kauge sugulasega. Vaadake meest, kes raiub puu maha, et selle viljad ktte saada! Mille poolest see eetiline on?

5. kooljakuul
Vihkan tnapevaseid eluviise ja elatise teenimise mooduseid. Talu- ja poepidamine, leldse igasugused ametid ja elukutsed on mulle vastikud. Peaksin nautima seda, et teenin elatist lihtsal ja primitiivsel moel. Elu, mille hiskond mulle vlja pakub, on nii kunstlik ja keeruline see on upitatud arvukatele nrkadele alustaladele ning kukub varem vi hiljem kindla peale kokku et kski inimene ei saa seda ometi innustunult elada ning seda vivad kiita vaid igavad vanainimesed. Parimal juhul arvavad mned, et on kohustatud srast elu elama. Mina usun piiritusse rmu ja rahuldusse, mida pakub see, kui aitan iseennast ja teisi nii palju kui suudan. Kuid mis kasu on sellest, et pad elada lihtsat elu, kasvatad oma sgipoolise, valmistad oma riided, ehitad oma ulualuse, pletad ahjus seda, mille ise maha raiud vi vlja kaevad, kui need, kellega sa seotud oled, ihaldavad hullumeelselt ja hangivadki tuhandeid teisi asju, mida sina ega nemadki kasvatada ei suuda ja mille eest keegi teine ehk ei olekski nus maksma?





Tlkinud Triin Jrimaa
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?
E-posti aadress:
Liitun:Lahkun: 
Serverit teenindab EENet