  |   |   |  | Ingmar Muusikus |    Keps ehk GPS-seade ütleb laiuskraadiks 58º36.141. Oleme Peipsi ääres Nina külas ja otsime õigeusu kiriku tagant kaldatihnikust Kalevipoja ehitatud sillajuppi. Leiamegi järve eenduva kivise neemiku.  Kreutzwald on kirja pannud: Kalevite kallis poega toonud Pihkvast turjatäie lunastatud linna-laudu, kust saab tuge kurbadelle, varju vanaraukadelle...  Miskipärast jäi Kalevil sillaehitus pooleli. Laudu ja palke on aga Pihkva kandist Eestisse kasulik tuua olnud hiljemgi.
 „Jutt räägib, et Kalevipoeg tõi kive, aga tegelikult toob neid igal kevadel jää,” sõnab neemikul õngitsev peipsiveerlane. Jää mitte ainult ei too kive, vaid kuhjub ka ise Nina randa kuue, seitsme ja kaheksa meetri kõrgusteks valgeteks mägedeks.  Kaart näitab, et asume Lahepera hoiualal (vastav määrus ütleb, et kaitstakse vähe- kuni kesktoitelist mõõdukalt kareda veega järve ning kala- ja linnuliike, näiteks väikeluik). 
 Väntame piki Peipsi kallast vaatama ka 
hoiualale nime andnud Lahepera 
järve. Teel peatume, et 
pildistada Haljasmetsa talu 
hernehirmutisi, kes valvavad 
kuldnokaparvede rünnaku ja 
pasknääripikeede eest looduslikku 
metsmaasikapõldu. 
Kas raudrohuvalge ja ristirohukollane 
põld nõuab ka 
mingit vaeva, küsime Haljasmetsa 
perenaiselt Leenalt. 
„Kui keegi ei korja, kaob 
ära,” vastab Leena hirmutiste 
huultele ja silmadele vastsõt 
puna lisades. 
Juulikuu viimasele nädalale 
iseloomulike rünkpilvede 
alt leiamegi pikutamas kuulsa 
kalade koelmu, rändlindude peatuspaiga, 
kaelapidi Peipsiga ühendatud Lahepera 
järve. 
„Eriti atraktiivsed on lindudele pesitsemiseks 
järve loodesopis asuv ligipääsmatu 
õõtsik ning rooalad,” kirjutab 
ornitoloog Leho Luigujõe raamatus 
„Linnulennul mööda Emajõge“ ja loetleb 
Lahepera liike: väikekajakas, mustviires, 
roo-loorkull, viupart, hüüp, tuttpütt jt. 
Kodu vana kuuse otsas 
Lahepera järve tagant 
viib metsatee Rupsi küla 
poole. Juhan Liivi muuseumi 
ees saame kokku 
kotkauurija Joosep 
Tuviga. Joosep on lubanud 
meid kaasa võtta 
väike-konnakotka pesa 
juurde, kus ta loodab 
eest leida kotkapoja ja 
selle rõngastada. 
2009. aasta ei ole 
väike-konnakotkastele 
just parim, kõneleb Joosep. 
Põhitoidust, hiiri napib ja vaid pooltest 
asustatud pesadest võib loota järelkasvu. 
Kahlame soisel maastikul. Üht 
veesoont ületades otsin tuge pehkinud 
puust. Viimane osutub üpris mädaks, 
murdub ja prantsatab paraja hooga eeskõndivale 
Ingmarile selga. Sõber on 
õnneks kotkapesa külastusest nii haaratud, 
et sammub eriliselt kurtmata edasi. 
Valged pritsmed pesa all kõnelevad 
selget keelt – poiss on pesas (enamasti 
leidub väike-konnakotka pesas vaid üks 
poeg). 
„Udusulgigi on tal veel seljas,“ hõikab 
Joosep, kes juba on nagu orav kuivanud 
kuuseoksi pidi kümne meetri kõrgusele 
pesa juurde tõusnud. Ingmargi ei jää 
maha, mina pean puu all parme ja sääski 
tõrjudes päevikut, kuhu saab kirja järgmist. 
Kõik kotkad ja nende pesad kuuluvad 
Eestis kõige rangema kaitse alla. 
Väike-konnakotka pesa ümbritseb mikrokaitseala 
(püsielupaik) 100meetrise 
raadiusega ring, kus inimese igapäevastel 
toimetamistel ei ole kohta. 
Mõõtmise ja rõngastamise ajaks paneb Joosep kotkapojale peale oma 
mütsi („Ta arvab nüüd, et on öö”). Siis 
läheb paremasse jalga alumiiniumrõngas, 
vasakusse värvirõngas tähtedega 
JF. Küünarnukist labahoosulgede tipuni 
tuleb 24 sentimeetrit („Kümme sentimeetrit 
veel, siis on tõsine tegija”). Seejärel 
korjab Joosep kokku toidujäänuseid 
ja võtab need kaasa (saab hiljem määrata 
toidulaua liike), näppab kotkapoja kuklast 
mõned suled DNA-testideks (nende 
abil saab ka kindlaks teha võimaliku hübriidi 
suur-konnakotkaga) ja saab noore 
konnasööja kaaluks 1,4 kilogrammi. 
Väike-konnakotkad talvituvad Lõuna- 
Aafrikas, ja kui kõik hästi läheb, jõuab 
tuleval talvel sinna ka Rupsil sirgunu. 
Võib-olla juhtub ka see, et ülelennul 
Egiptusest Sharm el Sheikis keegi huviline 
teda pildistab, nagu juhtus eelmisel 
aastal ühe Järvamaalt pärit väike-konnakotkaga. 
Kalevipoeg ning Apollo 
Sõtkume Alatskivile, läbi Naelavere, kus 
kunagi seapõrsaid karjatades harjutas 
fl öödimängu Eduard Tubin. 
Alatskivi maastikukaitseala eesmärgiks 
ütleb kaitse-eeskiri olevat järvede 
ja nende ümbruses maa kasutamisel 
väljakujunenud traditsioonilise pärandkultuurmaastiku 
kaitse. Leiame pühapäevasel 
päeval Alatskivist avatuna mitu 
restorani, mägede nõlvadelt trobikonna 
piknikuseltskondi ning lossi tagant Lossijärvelt 
valla palgatud amfi iblõikuri 
puhastamas vett veetaimedest. 
Meid huvitab maastikukaitseala piiril 
Kõdese küla kandis paiknev Kalevipoja 
viskekivi ehk Apollo kivi. Teel selle 
poole tõuseme üles Hundikuristikust,mis piimhappelise rajalõiguna teeks au 
igale maastikurattavõistlusele ning tekstikirjutajat 
tabab seal löök, nimelt kukub 
ta libedalt palkrajalt rattaga külili porri. 
Ingmar ei suuda naeru pidada. 
Ülepea kasvanud päideroogude 
vahel ekseldes ja parme 
toites veedetud veerandtund 
sunnib Kalevi kivi leidmiseks 
pöörduma abipalvega teeäärsesse 
Uus-Kullese tallu. Peremees 
teab mürakat ja nõustub 
rajaleidjaks tulema. Küsime, 
kui paljud Regio kaartidel ja 
Alatskivi matkaskeemil märgitud, 
kuid parajas padrikus 
asuva looduskaitse üksikobjekti vastu 
veel huvi on tundnud. 
„Paar aastat tagasi käis kah keegi,” 
meenutab peremees ja juhibki meid looduskaitsesildiga tähistatud rahnuni. 
Kivi katavad lehed ja sammal, sellest turritavad 
raudotsad, millele mõisaajal kinnitus 
Apollo skulptuur, maailmakuulsa 
Vatikani lossi Belvedere aia Apollo koopia. 
1938 viidi Kõdese Apollo Tallinna 
Kadriorgu, kus ta seisab presidendi lossist 
paremal pool KUMU ees enda järgi 
nime saanud Apollo aasal. 
Üksainus inimenegi võib olla 
kaitsealal liig 
Liigume läbi Alatskivilt Välgi poole (viit 
näitab, et sihini jääb 15 kilomeetrit). 
Maastikuarhitektina toimetas neis paigus 
igiammu Kalevipoeg ise. Kreutzwald: 
Alatskivil tehtud sängi võttis Kalevite 
poega esimeseks öömajaks. Higipisaratega 
mäest üles, kergendusega lõõtsutades 
alla. Ühe eramaa sildi tagant ründab me 
tandemit raevukas peni. Õnneks kulgeme 
suursugusel pinnavormil parasjagu allamäge 
ja eramaa esindaja koodipingutus 
jääb meie kiirusega võrreldes mannetuks. 
Veereme Selgise mõhnastikul. 
Pärast Padakõrve bussipeatust märkab 
Ingmar sipelgaid, need ületavad sadade 
kaupa risti-rästi teed, mida mööda sõidame. 
„Jääb vaid loota, et me neid jalgratastega 
vähem alla ajame kui autoga,” ütleb 
sõber ja asub pildistama. Selgub, et laanekuklased 
kähmlevad tee peal. 
Padakõrve looduskaitsealal (1547 hektarit, 
kaitse all mõhnastik, vanad metsad, 
laanekuklane jt) läheneme ka paarile kuklasepesale. 
Mõne sekundiga katavad botaseid sajad 
sipelgad. Kohe tekib ka küsimus, kui kaugele 
ja kas üldse nende riiki sisse astuda 
tohib. Kaitse-eeskiri ütleb, et Padakõrve 
sihtkaitsevööndis on lubatud 
kuni kümne osavõtjaga rahvaürituse 
korraldamine. 
Tõus Luigemetsa bussipeatuse 
juurde Selgise mägedes tundub kui 
Tour de France’i legendaarne tõus Mont 
Ventoux’ile. Sealt alla veeredes 
leidub aega imetleda 
Padakõrvet kõigi tema 
lompide, kuivanud kuuskede, 
sõnajalatihnikute, 
mägrajälgede, mutihunnikutega. 
Paik, mis on 
kaitstud ja kaunis. 
 Looduskaitseveerg 
Fred Jüssi, keda peame kammertooni 
andjaks oma loodusajakirjanikutöös, 
on kirjutanud, et just 
rahvusparkidest maksab otsida vastuseid 
küsimusele, mis teeb Eestist Eesti. 
Looduskaitsealad ja -objektid võiksid 
siis olla justkui erinevad haruldased 
ja iseloomulikud mustrikirjad Eesti 
looduse põllel, mida tasub ikka ja jälle 
imetleda. 
Minu õpetaja, botaanikaprofessor 
Viktor Masing võttis 1960. aastatel 
sihiks käia kõikidel toonase NSV Liidu 
looduskaitsealadel, ja selle sihi saavutamine 
paistis talle käegakatsutav. 
Kuid kaitsealasid muudkui lisandus, 
professor jäi vanemaks ja ühel hetkel 
tuli plaanist loobuda. 
21. sajandi Eesti kaitsealade kaart, 
mille saime lahkete ametnike käest 
keskkonnaministeeriumist, paistab 
kirju kui viigerhülge nahk. Sajad kaitsealad, 
hoiualad, püsielupaigad, pargid, 
üksikobjektid. Kes jõuaks kõik 
need läbi käia? Kui jõuaks, kui palju 
aga see võiks ühele inimesele anda? 
Ühel või teisel viisil kaitstavat on 20 
iseseisvusaastaga lisandunud, ja see 
on hea – ütlevad bioloogid. Tõsi, joontest 
kaardil ei piisa, kaitse peab ka 
tegelik olema – mis tundubki põhiküsimus 
olevat. Ühe päeva pealiskaudsete 
muljete põhjal Tartumaa kaitsealadel 
tahaks öelda, et loodus kaitseb 
ennast ise, ja saab sellega suurepäraselt 
hakkama. Kas see on ikka nii? 
Loodust ei olegi vaja kaitsta, piisab 
sellest, kui seda hoida. Ka 
seda postulaati võiks arutleda, 
mõeldes tagasi ajale, 
mil ilmus Eerik Kumari 
koostatud „Looduskaitse” 
(1973), paks 
raamat, mille kaant 
kaunistasid piisoni ja 
Yellowstone’i rahvuspargi 
pildid. 
Käesolev veerg hakkab 
ilmuma „58. laiuskraadi” 
lugude juures ja on mõeldud 
kohaks, kus looduskaitsega 
seotud inimesed 
teema kohta sõna saaksid 
võtta, et kommenteerida, 
kiita, kritiseerida. 
Juhani Püttsepp, toimetaja 
 |