Vahel lihtsalt on nõnda, et paar parasjagu lugemisel olevat raamatut hakkavad teineteist kõnetama. Ega nad sega, lihtsalt imestad äkki, et kaks nõnda erinevat teost räägivad muu hulgas ka ühest ja samast asjast. Nii juhtus minul Toomas Pauli mõttelugude raamatu ja keskkonnateadlaste kogumiku puhul. 
 Kirik, mis avardab maailma. Toomas Pauli “Kirik keset küla” on raamat, mis avardab maailma, ja sestap pole sellest niisama lihtne kirjutada. Autori vaade on välja, kirikust välja, ja sümpaatne oma leebe iroonia ning vahel üllatavagi kriitikameele poolest. Paul räägib Eesti kultuuriloost, räägib kirikuloost, räägib teoloogiast. Kuid enim kõneleb ta eetikast. Kellel on eetikale monopol? Kes peaks eetikat õpetama? Kes peaks eetiline olema? “Põhjus, miks ei ole olemas üldist normatiivset kristlikku eetikat, tuleneb kristlusest kui lunastusreligioonist,” kirjutab ta. “Eetika ei pea koosnema maksiimidest, vaid võib pakkuda sihi, mille poole pürgida. Paigalseismiseks saab anda täpseid korraldusi, käimiseks pole see enam võimalik.”  
 Arutledes eetika õpetamise üle, jõuab Toomas Paul üsna looduslähedasele järeldusele: 
“Kui eetikat tahetakse õpetada koolis, 
peaks seda tegema bioloogiaõpetaja.” 
Elu ellujäämisühikuks on ökosüsteem, 
mitte liik. “Ökoloogilise katastroofi ohtu 
võiks kahandada see, kui inimesed hakkaksid 
tundma, et looduskeskkond esitab 
meile nõudmisi.” Suur osa ökoloogilise 
säästlikkuse põhjendustest on väljendatud 
inimkeskselt, enesepiiramist kujutatakse 
vajalikuna inimese heaolule. “Kui kool 
midagi suudab, siis ehk (loodust) säästvat 
arengut propageerida. Aga vaevalt jaksab 
kõige võimekamgi ja idealistlikumgi bioloogiaõpetaja 
edukalt sõdida ühiskondliku 
arvamuse vastu, mis õhutab aina rohkem 
tarbima.” 
Ja veel. Keelud siin küll ei aita. “Tabude 
maailmas asetatakse inimese õlule lõpmatu 
hulk kohustusi ja ülesandeid. Kuid kõik 
need kohustused on negatiivsed, ei sisalda 
mingit positiivset ideaali. Tegemist on 
tõkendite ja keeldudega, mitte moraalsete 
või religioossete nõudmistega. Tabude 
süsteemis domineerib hirm, ja hirm oskab 
vaid keelata, mitte suunata.” 
Uued sõnad vanal teel. Keskkonnaeetika 
kogumik püüab esitada võimalikult 
palju lähenemisi, mis seostuvad 
inimese ja looduse vahelise tasakaalu 
teemaga. Tulemuseks on enamjaolt pealiskaudne 
referatiivsus ning mosaiiksus, mis 
pole lähemal vaatlemisel ka värvikirev. 
Looduse “iseväärtuse”, “sisemise väärtuse”, 
“vooruseetika” jm säärase otsingud 
on juba ette määratud sumbuma igavusega tapvasse tinakõrbe. Sest on ju ometi selge, et pole 
sel loodusel mingit iseväärtust ega sisemist 
väärtust. Kõik ikka nii, nagu inimene seda 
määratleb. Ja inimene võib kirjutada, loodus 
juhatab. 
Ei kujune ka väljapääsuks vanade terminite 
ümbernimetamine. Me võime ju ökoloogia 
nimetada süvaökoloogiaks, ja eetika uueks ehk 
mittestandardseks eetikaks, kuid paremal juhul 
saame maailma seeläbi lisaks mõne magistri- ja 
doktoritöö, ei enamat. See kõik meenutab nn alternatiivmeditsiini 
mängu teadusterminitega, mida 
nimme kontekstist välja kistakse, nõnda et saadaksegi 
tervendamine “negatiivse energia”, “kvantruumide” 
ja “bioväljade” läbi. 
Kogu sellest sõnakõrbest palju huvitavam on 
elu, ja nõnda eristuvad kogumikus kaks lugu. Üks 
neist tutvustab Saaremaa süvasadama stoorit, teine 
jälle Ääsmäe prügimäe epopöad. Väga õpetlikud ja 
huvitavad. Oleks keegi, kes sellised lood ühte 
raamatusse koguks – see vast annaks inimestele 
tõelist õpetust, kuidas looduse lagastamisega võidelda. 
Lisas antud deklaratsioonid ja konventsioonid, 
eriti “Maa harta” on lihtsalt masendavad. Need 
näitavad, et ega meil enam palju lootust pole. Mis 
tahes keskkonnaliikumistesse poevad üraskitena 
sisse sõnakõlksutajad, kes siis selle liikumise 
seestpoolt naeruväärseks ja teovõimetuks muudavad. 
Tulevik, tume ja irvitav. Omamoodi õpetlik 
on, kuidas näeb Eesti tulevikku Toomas Paul ja 
kuidas Ahto Oja. Oma essees “Reportaaþ Eestist 
aastal 2010” visandab Paul pildi globaalmaailmas, 
mis on demokraatlikum nüüdsest, ent ka virtuaalsem. 
Ta ei näe ohtu rahvuskultuuridele, küll aga näiteks religioonidele, mida võetakse kui liikluskindlustust. 
Kodu tähtsus langeb ja inimese 
loomulik looduslik valik peaaegu lakkab. “Kui meie 
asemele ei tule keegi teine, hävitab inimene niikuinii 
Maa peal kõik elava ning evolutsioonitragöödia 
eesriie langeb,” tõdeb futurist Toomas Paul. 
Hoopis teisest mastist on futurist Ahto Oja 
“Visioon keskkonnatasakaalu põhimõtte ellu 
viinud Eestist aastal 2030.” Temal läheb kõik lepse 
reega. Perekond muutub pühaks. Sootsium hakkab 
elama jälle kogukonna põhimõttel, kus kogu 
ühiskonna tähtsaimad asjamehed on külavanemad 
ja vallakirjutajad. Tekib metareligioon, mis järgib 
maailma kõiki religioosseid suundumusi. Kaubad 
tuuakse ukse alla, poed suletakse, raha kaob. 
Kurjusest vabanetakse geenimanipulatsioonide 
abil. Jne, jne, jne. Oh õudust! Lenin, kus sa oled ja 
ei mürista? 
Siinkohal ei jää küll muud üle kui võimalikult 
sõbralikult ironiseerida – nüüd on Saulus ja Paulus 
kohad sassi ajanud. Kirikuintellektuaalist Paulist on 
saanud piiblitaguse põrgu kuulutaja, ilmalik 
keskkonnauskne Oja aga ennustab taevariiki. 
Mida öelda lõpuks? Toomas Paul tsiteerib 
Arnold J. Toynbeed: “Mingi eesmärk saavutatakse 
kõige tõenäolisemalt siis, kui silme ette ei seata 
eesmärki ennast, vaid mingisugune sellest kõrgem 
eesmärk.” Ja võrdleb seda jahimehe ettesihtimisega, 
et jänesele pihta saada. Siia polegi 
palju lisada. Kui, siis ehk seda, et kõnealuseid 
raamatuid tasub lugeda igal vähegi loodust ja 
keskkonda hindaval ning neist mõtleval inimesel. 
Seega siis igal inimesel, kes mõtelda võtab. Tore 
on püüda ära arvata, mis saab siis, kui ökoküla 
kirikusse külla tuleb. 
 |