Soome keskkonnainstituut on alustanud seiresüsteemi väljatöötamist, mis aitaks olla senisest paremini valmis tõrjuma naftaõnnetuste tagajärgi Soome lahel ja mis on Eestile vähemalt sama oluline kui soomlastele endile.
Soome keskkonnainstituudi SYKE hinnanguil kasvab naftatransport Soome lahel 2005. aastaks 100 miljoni tonnini; 1995. aastal oli see veel vaid 20 miljonit. Põhjus on teadagi see, et suurimad naftajanused, eelkõige USA ja Jaapan, tahavad osta järjest enam naftat põhjapoolsetest, kindlamatest allikatest. Aga juba praegu registreeritakse Soome lahel aastas tuhatkond tahtlikku naftaheidet, reaalset heidete hulka hinnatakse veel kümme korda suuremaks.
Muidugi talitleb ka praegu naftalekete seire süsteem, milles rakendatakse rannavalve lennukeid ja SYKE eriaparatuuri. Aga eriti tänavuse talve rasked navigatsiooniolud tõid välja, et sellest üksi on vähe; piisavalt kiiresti suudetaks reageerida ehk vaid suurtele õnnetustele.
Uues seiresüsteemis on kavas kombineerida satelliidikujutiste tõlgendusi, kohalikku infot, veoteede tõhusamat valvet ja muidugi tänapäevast andmetöötlust. Kuna veepinna ja lainetuse muutusi põhjustab naftalekete kõrval ka näiteks vetikate vohamine, on projekti üheks haruks võimalike väärvaatluste sedastamine.
Projekti rahastatakse Soome tehnoloogiaagentuuri TEKES AVALI-programmist.
|