3/2004



Roheliste Rattaretke"Kuidas elad, Virumaa?"eelinfo

Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

artiklid
Isetehtud elektriauto hoiab raha kokku

Hiljutine bensiinihinna tus pani ilmselt nii mnegi autoomaniku kukalt kratsima. Selleks aga polnud phjust muhulasel
Eldur Vrtnul, kes elukalliduse tustes omavalmistatud elektriautole ha sagedamini hled sisse lb.


Tnu Ling
Tavalist autot kivitatakse, aga Elduri autot tuleb LLITADA. Kusagil seal pakiruumi moodi kohas, generaatori ja aku vahel (Elduri autol on kik teistmoodi) asub pealliti, mille leiutaja Eldur Vrtnu uhke randmenksuga sisse vajutab. Auto stardib ja vurab koos peremehega aiast vlja. Imeline ei mingit plrinat, mrinat, tossu ega vingu. Ei jua fotoaparaati sttidagi, kui peremees kitselt viipab kega, et tulgu ma ja istugu rooli. Juvanker paistab piisavalt usaldustratav. Istungi. Vajutan jala magnetkivitist valmistatud gaasipedaalile. Auto liigub vaikselt kuuldub lihtsalt ks tasane ja mnus surin. Keeran tagasi taluhoovi ning leidnud tuttavast kohast vasaku jala alt piduripedaali, jb siduriist kenasti seisma. Lihtne riistapuu.

Jalgrattavelgedest tegi rattad. Tahtsin ehitada sellist siduriista, mis oleks vaikne ja loodussstlik, phjendab elektriauto ehitamist Muhumaal tuntud leidurmees Eldur Vrtnu. Vanas eas annavad plved tunda ning jalgrattaga pole enam nii kerge sita, kui varem. Nii ma siis he suve muude tde krvalt nokitsesin. Pris mitmed kisid ksimas, kus mu projekt-dokumentatsioon on. Et kuidas ma muidu tean, et sellise asja ka valmis saan, mida melnud olen. Mina aga hakkasin julgelt tegema ja tlesin umbusklikele, et peab vlja tulema, psu pole.
Eldur otsis kuurist vlja kuus seismajnud jalgratta velge, mis vhegi sirge jooksuga olid nendest said topeltrattad nii ette kui taha. Suure lbimduga ratastel on vike veeretakistus ning mootoril on vhem koormust. Rooli sai vanalt Zhigulilt.
Valmis uhke kolmerattaline elektriauto, mis liigub, tsi kll, natuke aeglaselt 15 kilomeetrit tunnis. Eldur saab sellega aga kik sidud tehtud.

Vaesel ajal aitab leiutamispisik hdast. Juba minu vanaisa oli tehnikamees: meie kodumaja katusel oli tema ehitatud 9-meetrise tiivaratta lbimduga tuuleveski, millega jahvatati vilja. Sellel oli ka rihmaga julekanne puidusae kivitamiseks, meenutab Vrtnu. Eldur ise meisterdas teises vi kolmandas klassis endale jalgratta generaatorist tuuleturbiini, mis toas 3,5-voldise pirni plema pani. Prastsjajrgsel ajal oli leiutamise huvist ka kasu: Muretsesime vennaga kuskilt vimsa generaatori, mille seadsime sellesama vanaisa ehitatud tuuleveski tiiva otsa. he klamehe kest saime viis purki raudnikkelakusid, mis andsid kokku 6 volti ja 40 ampertundi. Kui toas 21-vatine ning 6-voldine pirn valgust andis, vis petrooleumilambi mnikord juba ra panna. See oli tol prastsjaaegsel vaesel ajal ikka suur asi.
Elektri kasutamise nkse ppis Vrtnu ka mandrimeestelt, kes omal ajal Muhumaal taludesse elektrit panid. Vrtnu jutustab: Prast sda vedeles igal pool sakslaste trofeeautosid. Mehed, kes vhegi tehnikat jagasid, korjasid nendelt alalisvoolugeneraatorid kokku. Tallinna mehed kisid siis oma GAZ Ai-Ai-ga maad mda ringi ja panid klades elektrit. Puust mast tuli endal psti seada, nende t oli generaator masti otsa viia, hendada klge kuuevoldine seatinaaku ning tuppa riputada 21-vatine pirn. Uhke oli, ja petrooli polnud tarvis enam kulutada. Aga ega need ssteemid kaua vastu pidanud, sest tol ajal olid akud viletsad. Linnamehed ksisid selle teenuse eest igast perest 100-kilose sea, mis autokastis Tallinna rndasid ning vaesel ajal hea hinnaga pealinna turul maha mdi.

Auto on imekerge vaid 155 kilo.
Elektriauto pole ainus, mille Eldur oma ktega on valmis teinud: omatehtud traktor, elektriline puulhkumismasin ning kttepuude jrkamise saag on vaid mned nited.
Ja ega kski asi pole niisama naljaprast tehtud, vaid on ikka tsised tarbeesemed.
Pole sellist paika Muhumaal, kus ma poleks autoga kinud, tutvustab Vrtnu peaasjalikult vanarauast kokku keevitatud-krutitud siduriista. he laadimisega annab sita umbes 40 kilomeetrit. Klast saab piima toodud, totsadel kidud ja muid vajalikke site tehtud.
Peale mahub kuni kaks inimest. Auto ise kaalub kokku 155 kilo, aga veab mureta kahte 100-kilost inimest. See ongi roheline energia ei tossa, ei plrise, kiidab Eldur. Kuigi, tsi ta on kui aku laadima panen, peavad Narva-poisid jlle veidi rohkem kivistt katlasse viskama. Aga kui ma oma tuulegeneraatori psti saan, siis seda muret ka enam pole. Ja ega Eldur naljatagi, tuuleturbiini mast on juba valmis. Generaator ootab ka hendamist, ainult kttevtmise asi. Kui juba praegu on Eldur Vrtnul omavalmistatud elektriautoga arvestuste kohaselt le 10 korra odavam sita kui 30 aastat vana Zhiguliga, mis peremeest pikematel situdel edasi viib, siis oma tuuleenergiat kasutades jb tulevikus ainsaks kulutuseks poest jalgrattarehvide ostmine.
Nii et hakkajamad mehed peaksid kukalt kratsima mitte bensiinihinna tusu le, vaid mtlema, kuidas ise lihtsate vahenditega tunduvalt madalamate kasutamiskulutustega elektrisiduk valmis teha. Minul igatahes hakkasid ked sgelema.



Tnu Ling
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?
E-posti aadress:
Liitun:Lahkun: 
Serverit teenindab EENet