Sepiku jõgi voolab üle tuhande kilomeetri ulja serpentiinina läbi mägede, troopiliste vihmametsade ja soomaade, suubudes lõpuks Paapua põhjarannikul möllavasse Bismarcki merre. Sepiku jõe kaldapealsed on kui elav antropoloogiamuuseum, siinsetel jõekallastel valmistatakse näiteks krokodillirahva noormehi endiselt ette omalaadse initsiatsiooniga. 
 
 
 Kuigi tänapäeval liiguvad edumeelsemad kohalikud Paapua Uus-Guineal juba motoriseeritud kanuudega ja kannavad läänelikke riideid – lühikesi pükse ja T-särke –, siis sellest ei maksa end sugugi eksitada, eluviis ja kombed on endiselt paljuski samad mis nende esivanematel sajandeid tagasi. 
 
 
 Vaikse ookeani saared on olnud lääne 
misjonäride väljarände üks kunagisi 
sihtpaiku, misjonäride otsesel mõjutusel 
on mõned olulised kohalikud tavad 
siin ka muutunud, näiteks on kadunud 
peaküttimine ja inimliha söömine. 
Ent vaatamata sellele, et kristlus on 
segunenud vanade uskumuste ja 
kommetega, on säilinud paljud iidsed 
rituaalid. Üheks selliseks on initsiatsiooni 
riitused. 
Krokodillirahva nahamustrid 
Üks eredam initsiatsioonirituaalide 
piirkond Paapua Uus-Guineas on 
Sepiku jõe äärealad. Sepiku inimesed 
on tõsimeelne krokodillirahvas, 
ammutades krokodillidest kui maagilistest 
loomadest suurt hingelist jõudu. 
Kesk-Sepiku aladel viiakse veel tänini 
läbi initsiatsioone ehk meheks saamise 
riitusi, kus noorte metsaelanike rinnale, 
seljale ja reitele lõigatakse sadade 
lõigetena krokodilli nahka imiteeriv 
reljeefne muster. Tulemus on kunstipärane, 
aga teostusviisilt tõeliselt 
brutaalne vaatepilt, võiks isegi öelda, 
et piinamine. Meie kui valgete inimeste 
jaoks on selle protsessi jälgimine 
vägagi kainestav, tuues sind samale 
tasandile kohalike inimeste elu-oluga, 
kõik see on niivõrd ehe kogemus, et 
puudutab kaugeimatki südamesoppi ja 
paneb üle keha võbelema. 
Initsiatsioon: krokodill „sööb” poisi 
Initsiatsiooni eesmärgiks on lahutada 
noored mehed lõplikult kõigest, mis 
on naiselik ning taassündida läbi iidse 
riituse täiskasvanud mehena. Selleks, 
et saada oma klanni täisõiguslikuks 
liikmeks, tuleb läbi käia mitu etappi. 
Enne nahalõikumist tuleb mõnda 
aega elada eraldatuna hingedemajas 
– Haus Tambaranis. See on püha 
koht, kus isa ja ema vennad ehk onud 
sosistaval häälel õpetavad klanni sugupuud, 
laule, kombeid, tavasid, müüte ja selgitatakse hingedemaja iga kujutise 
ja objekti tähendust. Veel sajand tagasi 
tuli eralduda kaheks aastaks, aga ajad 
muutuvad ning tänapäeval piirdutakse 
kahe kuuga. Eraldatuse ajal peavad 
noorsandid taluma palju alandusi, neid 
koheldakse kui naisterahvaid ning 
sunnitakse järgima mitmeid tabusid. 
Nad ei või vaadata ega rääkida naisterahvaga, 
kes möödub hingedemajast; 
nad võivad asuda vaid hingedemaja 
läänepoolsel küljel ning ei tohi istuda 
toolil ega pingil, sest idapoolne külg 
ning pingil istumine on mõeldud juba 
küpsetele „meestele”. Kui riitusele 
toodu soovib minna tualetti, siis peab 
ta end katma täielikult linadega, et 
naised ja lapsed teda ei näeks; süües ei 
tohi puutuda näppudega toitu, selleks 
tuleb kasutada abivahendeid ning veel 
enam, ta ei tohi puudutada ka iseennast; 
meheks muudetav peab järgima 
kindlat dieeti. Reeglite rikkumist karistatakse 
ning tabude rikkumine võib 
tähendada kõige kohutavamat – surma. 
Kõigel on siin nii oma spirituaalne kui 
ka praktiline tähendus. Kindla dieedi 
järgimise eesmärgiks on nn nuumamine, 
sest vastavalt metsaelanike 
uskumustele sööb krokodilli vaim naha 
lõikamise ajal poisi ära ja oksendab ta seejärel välja juba täiskasvanud 
mehena. Rituaalsel nuumamisel on 
ka praktiline tähendus. Lisa rasvakiht 
kehal võimaldab kiiremini lõigata ning 
aitab ka paremini valu taluda. Iga teralõige 
nahal on kui krokodilli hamba 
hammustus ja kui kõik lõiked tehtud, 
siis tunneb lõigatu, nagu suur krokodill 
lamaks ta peal. 
Palambei külas 
Jõudsime pärale pärast kolmetunnist 
ööpimeduses kanuutamist ja pooletunnist 
jalgsimatka läbi troopiliselt 
häälterikka vihmametsa. Meil oli 
õnne, et just meie matka ajal viidi siin 
piirkonnas läbi selle aasta esimest 
initsiatsiooni kolme meheikka jõudva 
metsaelanikuga. 
Initsiatsiooni läbiviimise koht asus 
mõnisada meetrit külast eemal ja siia võisid tulla üksnes riituse juba läbinud 
mehed ja valged turistid. Keskkond 
ei olnud meie mõistes kindlasti mitte 
hügieeniline. Rääkimata initsiatsiooni 
läbiviimisest endast. Alasti noorsandid 
suruti ümberpööratud paadipõhjadele 
lamama ning lõiked sooritati þiletiteraga, 
mida veel kümmekond aastat 
tagasi asendas bambuseteravik. 
Et veritseva kihi alt nahka esile tuua, 
puhastati seda aeg-ajalt määrdunud 
käterätikuga. Lõikamise protseduur 
kestis paar tundi, mille järel saabus 
protsessi kõige valulikum osa – mudasesse 
vette heitmine ja veriste kaltsudega 
haavade hõõrumine. Seejärel 
kanti haavadele õli ja tagatipuks veel 
muda. Just muda mõjul nahk ärritub 
ning lõikearmide kohale tekib reljeefne 
muster. Vapramad taluvad kõike 
seda vaikides, nõrgemad väljendavad 
ennast häälekalt. Mida rohkem 
oigeid, seda suurem hukkamõist, 
viimast rõhutatakse läbi üksmeelsete 
naerupuhangute. 
Lõikumine üle elatud, talutati mehed 
hingedemajja – Haus Tambarani, kus 
nad asetati trummigongide saatel 
pidulikult lõkke äärde istuma. Kuumus 
aitab leevendada valu ja soodustab 
haavade kinnikasvamist. Valud taanduvad 
alles mõne nädala jooksul. 
Initsiatsioon võib hääbuda 
Kaasaeg on aga tungimas ka Sepiku 
ürgsetesse soppidesse ja nahalõikamise rituaal on tasahilju kaotamas oma 
tähtsust. See ei ole enam vaieldamatult 
kohustuslik. Üheltpoolt seetõttu, et see 
on kallis – pere peab maksma kahe kuu 
söögi-joogi ja lõikamise kulud. Teiselt 
poolt aga üha rohkem sellepärast, et 
noored lahkuvad linnadesse ning edu 
linnakeskkonnas ei ole enam sellega 
seotud. Kui külaühiskonnas on initsiatsioon 
eeltingimuseks, et läbi lüüa 
ja olla tunnustatud, siis linnades pole 
selleks mingit vajadust. 
 |