2008/1



   Eesti Looduse
   fotovoistlus 2010




   AIANDUS.EE

Eesti Loodus
EL ksib EL 2008/1
Millega teenis Tallinna linnavalitsus keskkonnakirve?


Eesti keskkonnahenduste koda (EKO) valis selle aasta keskkonnakirve vriliseks Tallinna linnavalitsuse. Seda eelkige jrjepidava suutmatuse ja tahtmatuse eest ohjeldada kiiret autostumist ning suunata linna arengut selliselt, et see ei suurendaks siin elavate vi ttavate inimeste sltuvust autost. Jrjepideva suutmatuse all pidas EKO silmas, et olenemata parteidest, kes Tallinna juhivad, on linna transpordipoliitika viimased 15 aastat olnud htmoodi autokeskne.


Kuigi Tallinna arengukavad rhutavad histranspordi eelisarendamise ja autostumise ohjeldamise vajadust, on tegelikkus siiski vastupidine. Tallinn on juba praegu rohkem autostunud kui meie naaberpealinnad Phjamaades. Tallinn on kll linna piires suutnud kigus hoida snagi heal tasemel histranspordissteemi ja jupiti ehitada jalgrattateid, kuid philine arendustegevus on suunatud autoliikluse mugavamaks muutmisele.

Kige rohkem teeb revaks see, et Tallinna tnavate ja uute asumite vi kontorihoonete planeerimisel oletatakse, et autostumine jtkub samas tempos, mis viiks Tallinna testi viie kige autostunuma, mitte rohelisema Euroopa pealinna hulka. Seetttu tuli ka Mnniku tee niteks nii lai, et seda ristav allee enam ra ei mahtunud. Uute majade hoovidest kaob krghaljastus ja laste mngumaa, sest Tallinna parkimisnormidega nutakse kaks korda rohkem parkimiskohti kui Helsingis. Autostumist tsiselt vttev linnavalitsus ei laseks ehitada trollipeatustesse bensiinijaamu ega autosalonge ega krghooneid linna piirile, kuhu parimal juhul kib paar bussi tunnis. Sellise linnaplaneerimisega just autole soodsasse keskkonda jutaksegi.

Maailma linnade praktika nitab, et autostumine ei ole paratamatus, vaid poliitilise tahte korral tiesti kontrollitav protsess. Linnad, kus inimesed pole isiklikust autost sltuvad, on ka parem elukvaliteet ning keskmiselt viis korda ressursisstlikumad kui autokasutusele suunatud linnad. Tallinnas on veel tegelikult head vimalused kujundada keskkonnahoidlikku linna. Need miljardid, mida praegu kavandatakse suurte ristmike ja magistraalide vljaehitamiseks, tuleks hoopis panna histranspordi ja jalgrattateede ning kohalike teenuste arendamisse, et igapevast sundliiklust vhendada. Poliitikule ei thendaks selline autovabam tegutsemine sugugi poliitilist enesetappu: ligi pooled Tallinna peredest on nneks veel autovabad ja pealegi on ilusates arengukavades viimase 15 aasta jooksul lubatud keskkonnasstlikku transpordissteemi.



Mari Jssi, Eesti rohelise liikumise juhatuse liige
28/11/2012
26/11/2012
05/10/2012
09/07/2012
26/06/2012
26/06/2012
22/05/2012