Nr. 2/2006


TF-i toel tehtud uurimuste rakendusi
Dünaamiliselt ohutu sõidukiiste

Turvavöö kinnitub kahes punktis istmeraami külgedele, kolmas kinnituspunkt asub tavaliselt sõiduki korpusel. Kuna nt bussi keskel ei saa turvavööd kinnitada bussi korpuse külge, tuleb turvarihm kinnitada istme seljatoe ülaosale, kus on kolmas kinnituspunkt. Tavalise istme seljatugi ja seljatoe kallutusmehhanism ei taluks suurt lisakoormust avarii korral.

TTÜ masinaehituse instituudis on prof Lembit Roosimölder ja prof Martin Eerme projekteerinud seljatoe originaalse kallutusmehhanismiga 3-punkti turvavööga istme. Vastavalt eurodirektiivi (74/408/EEC) nõuetele peab sellise istme raam taluma rihmade tõmbejõudu kuni 4 tonni ja istmed peavad läbima margivastavuse katsetuse selleks volitatud laboris. Iste peab sõitjat kaitsma avarii korral võimalikult täielikult. Selleks, et iste energiat paremini neelaks, et tal oleks suurem ohutusväärtus, peab istme raam avarii korral teatud piirkondades plastselt deformeeruma. Uute raalintegreeritud projekteerimistehnikate kasutamine võimaldas sõidukiistme raami konstruktsiooni optimeerida. Plastsus tagati arvutustega lõplike elementide meetodil paketiga ANSYS. Istme prototüüp läbis edukalt katsed Soomes Riikliku Tehnoloogiainstituudi (VTT) katselaboris.
AS AVESTARK on alustanud istmeraami seeriatootmist. Tehtud töödes on arendatud tooteperede projekteerimise teooriat väike- ja keskmistele ettevõtetele. Välja töötatud lahendus on tunnistatud leiutiseks, millele on 2003. aastal antud välja kasuliku mudeli tunnistus nr EE 00345 U1 “Sõidukiistme seljatoe kallutusmehhanism”.