Nr. 6/2006

UUDISED
2005.08.16 - Teaduskohvik arutab beebide disainimise üle
Professor Tom Shakespeare arutleb 31. augustil Briti Nõukogu ja Ahhaa teaduskeskuse korraldatavas teaduskohvikus selle üle, kas geenitehnoloogia abil beebide disainimine on meditsiiniime või moraalne katastroof.

Geneetiline diagnoos enne kunstlikku viljastamist (PGD) võimaldab valida embrüoid. Esialgu oli see meetod mõeldud geneetiliste haiguste vältimiseks. Nüüd kasutatakse PGD-d teistel põhjustel. Kui kaugele võib selle tehnoloogiaga minna? Kas oleks vale ise valida oma lapse sugu? Kas kriitikutel on põhjust muretseda “disainbeebide” pärast?

Teaduskohviku külaline Tom Shakespeare omandas doktorikraadi Cambridge’i ülikoolis ja juhib hetkel Inglismaal Newcastle’is Policy, Ethics and Life Research instituuti, mis tegeleb uute geenitehnoloogiate sotsiaalsete ja eetiliste mõjude analüüsiga ning debati edendamisega neil teemadel. Tema sulest on ilmunud kuus raamatut, nende hulgas “Genetic Politics: from Eugenics to Genome” ja “The Sexual Politics of Disability”.

Lisaks on Shakespeare aktiivne puuetega inimeste organisatsioonides ja vabatahtlikus sektoris. Tema sulest on ilmunud ka ilukirjanduslikke kirjatükke. BBC kodulehel Ouch! ilmub regulaarselt Shakespeare’i veerg.

Teaduskohvik toimub 31. augustil kell 17 Tallinnas Kloostri Aidas. Sissepääs on tasuta.

Teaduskohvikusse on oodatud kõik uudishimulikud inimesed, keda huvitab, kuidas teadus nende elu mõjutab. Esimene Cafe Scientifique Eestis toimus novembris 2004 Tartus nanotehnoloogia teemal. Seejärel on Eestis toimunud teaduskohvikud geneetiliselt muundatud organismide, alternatiivmeditsiini, teadvuse ning kosmoseteaduse teemal.

******

Cafe Scientifique idee algatajaks oli 1998. aastal Oxfordi Ülikooli haridusega keemik Duncan Dallas, kes on muuhulgas mitmete teadus- ja meditsiiniteemaliste telesaadete autor. Teaduskohviku loomise idee taga on veendumus, et inimesi huvitab see, kuidas teadus ja tehnoloogia nende elu muudab. Paraku jääb see informatsioon neile sageli kättesaamatuks või arusaamatuks. Cafe Scientifique üritused toimuvad vahetus ja mugavas kohvikuõhkkonnas, kus igaühel on võimalus teadusküsimustes kaasa rääkida.

Tänaseks on esimesest teaduskohvikust välja kasvanud ülemaailmne võrgustik Singapurist Buenos Aireseni. Teemade valik ulatub kliimamuutusest tehisintelligentsini, beebidisainist geneetiliselt muundatud toiduni, evolutsiooniteooriast universumifüüsikani. Iga Café Scientifique algab ühe teadlase või kirjaniku ettekandega, mis kuulajaid kergelt provotseerides loob tausta järgnevaks aruteluks.

Teaduskohvikuid Eestis korraldavad Briti Nõukogu ja Ahhaa keskus, toetab Eesti Päevaleht.

Lisainformatsioon:
Ingrid Veinmann, Briti Nõukogu programmijuht, T +372 625 7788