2010/2

Snumid EL 2010/2

Kellel lalepatsutus, kellel kirves

heksat Eesti keskkonnaorganisatsiooni hendav keskkonnahenduste koda (EKO) on kuuendat korda valinud aasta keskkonnateo ja keskkonnakirve.
2009. aasta parimaks keskkonnateoks tunnistati teadlaste Ivar Puura ja Tarmo Soomere algatus, juhtimaks thelepanu Nord Streami gaasitoru rajamise vimalikele negatiivsetele keskkonnamjudele.
  • Loe lähemalt...

• Eestiga seotud teadlased on kantud maailmakaardile
    Tartu likoolis esitleti 28. jaanuaril digitaalkaarti 188 geograafilise objektiga, mis on nime saanud 58 Eestiga seotud teadlase vi maadeuurija jrgi.
    19.

• EB valis auliikmeid
    Aasta alguses toimusid Tartus Eesti bioloogiapetajate talvepevad ja konverents.
    7. jaanuaril peeti samas ka Eesti bioloogiapetajate hingu (EB) ldkoosolek, kus valiti hingu auliikmeteks Tartu likooli emeriitprofessor, akadeemik Erast Parmasto ja bioloogiapetaja Kaupo Jrviste.
  • Loe lähemalt...

• Peipsi jrve elu tuba leiab uue kodu
    Suvel avatakse Jgevamaal Kasepl psinitus Peipsi jrve elu tuba.
    Selle keerulise saatusega vljapaneku idee on prit Peipsi koostkeskuselt, valmis ta aga MT Studio Viridis Loodusharidus eestvedamisel suure hulga inimeste ja kmmekonna firma hist viljana 2005. aastal.

• Unikaalsed linnuhleplaadid
    Saksamaa muusikakirjastus Ample on llitanud kaks heliplaati rvlinnuhltega.
    Linnusbrad teavad hsti, et kui tavapraste laululinnulauludega helikandjaid pole kuigi keeruline hankida, siis teiste linnurhmade hlitsuste salvestajaid-vljaandjaid on hoopis napimalt. Ja ilmselt kige raskem on leida just rvlinnuhli.
    Knealustel plaatidel on 45 pistriku- ja 58 muu rvlinnuliigi hli, kokku 311 salvestust kogupikkusega 156 minutit.
  • Loe lähemalt...

• Uued liigid: vast avastatud ja juba kadumas
    USA ja Ecuadori teadlaste trhm, kes ttab looduskaitseorganisatsioonile Reptile & Amphibian Ecology International (RAEI), avastas ranniku-Ecuadoris telise elurikkuse aardepaiga: leiti uus tmbininaline nlkjatest toituv maoliik ning tervelt 30 vihmakonnaliiki.
    Nlkjatoidulise mao lhim sugulane elab Peruus, 350 miili eemal. Trhmaga liitunud 15-aastane vabatahtlik leidis ka he maotoidulise mao, kes varem oli olnud tuntud vaid Panamas, le 600 miili kaugusel.

• Arktika igikeltsast lekib metaani
    Ekspertide kinnitusel on metaani Arktikas hakanud viie viimase aasta jooksul eralduma varasest ligi kolmandiku vrra rohkem; selle nhtuse phjus on kerkiv temperatuur.
    Briti teadlaste avastus on osa ulatuslikust lemaailmsest mrgalade metaaniheite uuringust. Pool metaaniheidet tuleb troopikast, kige rohkem Amazonase ja Kongo je vesikonnast.

• Invasiivliikide oht on lisuur
    Maailma invasiivliikide programmi GISP vrske raport kinnitab, et invasiivliigid alates haigusetekitajatest ja taimedest kuni rottide ja kitsedeni on ks kolmest suurimast ohust planeedi elurikkusele.
    Raportis uuriti olukorda 57 riigis ja leiti, et keskmiselt on igas neist 50 elurikkusele negatiivselt mjuvat mitteprismaist liiki. Kige vhem, heksa, leiti selliseid liike Ekvatoriaal-Guineas, enim, 222, Uus-Meremaal.

• Tuulegeneraatorid talitlevad kui hernehirmutised
    Enamasti tikutakse vitma, et tuuleparkide ohtlikkuse kohta lindudele pole otseseid tendeid. Nd kinnitavad Briti kuningliku linnukaitsehingu RSPB uurijad, et suured vehkijad mjuvad paljudele liikidele, niteks viudele, rtadele, rabapdele ja koovitajatele hiiglaslike peletitena ja sunnivad neid asuma tuuleparkide naabrusest teisale.
    Esialgu on selle mjuri thtsus vike, sest tuuleparke on veel suhteliselt vhe.
  •